Pomůže sauna při nachlazení? Známe výhody a nevýhody saunování

Sauna při nachlazení, saunování

Někdo si zimní měsíce bez sauny nedokáže představit, pro jiné je i deset minut v obrovském vedru utrpením. Jaké jsou výhody a nevýhody pobytu v sauně? Je dobré saunu navštěvovat, pokud trpíme virovým onemocněním jako je chřipka nebo nachlazení?

Pravidelným saunováním proti chřipce a nachlazení

Největším přínosem saunování je kromě relaxace podpora imunitního systému. Dalším příznivým jevem je, že při pocení odchází z těla spousta škodlivých látek. Při vdechování páry se zvlhčují dýchací cesty, což má příznivý vliv na jejich přirozené čištění. Pobyt v sauně navíc podporuje krevní oběh a čistí pokožku.

Do sauny pouze zdraví

Lidé, kteří navštěvují saunu, jsou tedy výrazně odolnější vůči nachlazení a chřipkovým virům. Jako prevenci proti podobným onemocněním pravidelné saunování lékaři jednoznačně doporučují. Pozor ale, pokud už nějakou nemocí trpíte! V těchto případech se sauně určitě vyhněte, protože by se váš zdravotní stav mohl výrazně zhoršit.

Lékaři také nedoporučují saunu lidem s vysokým krevním tlakem i pacientům s nemocným krevním oběhem a srdcem, podobně jako těm, kteří mají nemocná játra nebo ledviny. Ty jsou bohatě prokrvené a může dojít k poškození cév. Nedoporučuje se ani ženám v těhotenství a při menstruaci.

Zdroj: Shutterstock.com
Zdroj: Shutterstock.com

Ochlazujte se postupně

Ideální je zdržet se v sauně deset až patnáct minut. Odborníci radí, že je vhodné odejít hned, jakmile vám pobyt v ní začne být nepříjemný. Fáze zchlazování v bazénku se studenou vodou nebo pod sprchou by měla být pozvolná. Pod sprchou si na sebe pusťte teplou nebo vlažnou vodu a pomalu přidávejte chladnou. Také do chladicího bazénku je nesmyslné skočit, což mnoho lidí neví.

V sauně se totiž roztáhnou jemné cévy, kapiláry, které se při ochlazení zase náhle stáhnou. Prudce při tom vylétne krevní tlak. Proto bychom měli ochlazení trochu zmírnit, aby výkyv krevního tlaku nebyl tak dramatický a nezpůsobil našemu organismu příliš velký šok.

Nevýhody neznáme

Pokud jste tedy ještě nepropadli saunování, rozhodně doporučujeme vyzkoušet, ale při dodržování určitých pravidel. Jste-li nachlazení, raději počkejte, než se budete cítit lépe. Když ale začnete navštěvovat saunu preventivně před propuknutím nemoci, můžete se virovým nákazám zdaleka vyhnout.

3.9 (78.18%) 22 hlas[ů]

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Veronika Tichá

Autorka vystudovala bohemistiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, hraje závodně florbal a momentálně je na mateřské dovolené.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*