Menu
WomanOnly
Nemoci a jejich příznaky

Brýle a řidičský průkaz patří k sobě. Oční vady mohou způsobit nehodu

Adéla Beranová

Adéla Beranová

17. 7. 2014

Vlastním autem se chystá na dovolenou 43 % Čechů, zhruba polovina z nich přitom trpí dioptrickou vadou, o které často ani nevědí. Ohrožují tak nejen sebe, ale i všechny ostatní v provozu. Jak poznáte, že je s vaším zrakem něco v nepořádku a proč je tak nebezpečné řídit bez brýlí?

Statistika je neúprosná

Zhruba pětina řidičů, kteří by si měli za volant brát dioptrické brýle přiznává, že řídí bez nich. Pak je tu ještě dalších 20 % šoférů, kteří o svém problému se zrakem vůbec nevědí.

„Pravidelné prohlídky zraku jsou povinné jen pro řidiče z povolání. Běžný člověk k očnímu lékaři zavítá jen před získáním řidičského oprávnění, pak až v šedesáti letech. Šoféři tak mohou jezdit s oční vadou i čtyřicet let, aniž by o ní věděli,“ upozornil přenosta sítě očních klinik Gemini Pavel Stodůlka.

Přitom padesát tisíc řidičů nad čtyřicet let trpí oční vadou, která je pro řízení nebezpená. Po čtyřicítce začíná mít totiž většina lidí potíže se zaostřením na blízko, starší řidiči mohou mít i problémy sledovat palubní desku. „Taková vada postihuje zhruba 20 % procent lidí ve věku nad padesát leta a až 90 % lidí kolem šedesátky,“ vyjmenovává Pavel Stodůlka.

Jak poznat, že se zrak horší

„Řidiči, kteří mají nějakou malou oční vadu a vůbec o ní nevědí jsou poměrně běžní,“ tvrdí Stodůlka. Signálem zhoršujícího se zraku může být třeba mhouření očí, zejména při pohledu do dálky. Dalšími příznaky jsou špatný odhad vzdálenosti mezi vlastním a protijedoucím vozidlem nebo rozmazané vidění bílé středové čáry.

Na zhoršení vidění může mít vliv i zelený zákal, který ovlivňuje periferní vidění. Řidič pak sice vidí cestu před sebou jasně a čistě, ale například cyklistu na krajnici už neuvidí.

Nebezpečí je dvojnásobné

Řidiči se špatným viděním vybočují ze svého jízdního pruhu o 62 % častěji, zpravidla směrem ke krajnici. Už 3/4 dioptrie stačí na to, aby to, co vidí řidič se zdravým zrakem už z 12 metrů, spatřil ten s oční vadou až ze šesti metrů. Navíc řidiči se špatným zrakem přečtou během jízdy jen 77 % ukazatelů. To znamená, že čtvrtinu dopravních značek vůbec nepostřehnou!

Zaznamenáno v řidičském průkazu

„Do řidičského průkazu se zapisují takzvané harmonizační kódy, které obsahují údaje, zda řidič nosí brýle, či kontaktní čočky. Doporučuji nechat si zapsat harmonizační kód, který obsahuje obě varianty. V případě, že má řidič zapsány pouze dioptrické brýle, ale řídí s kontaktními čočkami, hrozí mu pokuta dva tisíce korun,“ varuje advokát Jiří Hartmann.

Nezapomínejte na sluneční brýle

Při řízení v létě čeká na řidiče ještě jedna nástraha v podobě ostrých slunečních paprsků. „Slunce může řidiče oslnit, kvůli tomu má pak zkreslený odhad vzdálenosti a nedokáže stoprocentně zaostřit,“ vysvětluje Pavel Stodůlka. Proto je důležité vybrat do auta vhodné sluneční brýle dvojnásob to platí při cestě k moři, kde je slunce ostřejší.

Vhodné jsou oranžově a žlutě zbarvené brýlové čočky. „Pro řidiče může být také pohodlné takzvané gradální zabarvení brýlových čoček. Ty jsou nahoře tmavší, postupně se zeslabují a dole je kousek čiré brýlové čočky,“ popsal Pavel Stodůlka.

Ohodnoťte tento článek:
1
Právě čtete

Brýle a řidičský průkaz patří k sobě. Oční vady mohou způsobit nehodu