Možná je to problém, který se týká i vás. Pokud znáte ten pocit, že musíte být neustále v obraze a sledovat, co se děje na sociálních sítích, aby vám nic neuniklo, může jít skutečně o FOMO, tedy strach ze zmeškání příležitosti, z angličtiny „fear of missing out”. Tento druh úzkosti je vcelku přirozený pro situace, kdy se snažíme udržovat krok s dobou, tempo se svými kamarády nebo sledovat svůj diář a konání různých akcí, abychom nebyli za outsidera a neztratili ve svém životě směr. Jenomže současná digitální doba této úzkosti ještě více nahrává a může se tak snadno stát, že své FOMO již nebudete mít pod kontrolou.
Závislost na sociálních sítích a médiích
FOMO vlastně představuje strach, že o něco přijdeme nebo že něco zmeškáme. Proto se snažíme být neustále ve střehu a žijeme tak, aby nám nic neuniklo. To ale může časem způsobit nejen neustálé napětí a stres, ale také třeba závislost na sociálních sítích a internetu. Právě zprávy z internetu a sociálních sítí podporují a prohlubují FOMO natolik, že uživatelé nutkavě sledují novinky, aby neměli pocit, že promeškali zajímavé informace nebo skvělé životní příležitosti. Tráví tak množství hodin online a přilepení ke svému monitoru sledují všechno, co by pro ně mohlo být důležité. I když se bojí, že by jinak o něco přišli, neuvědomují si, že mezitím přicházejí o svůj vlastní život.
Kdo nejvíce trpí FOMO?
Koho se to nejvíce týká? Strach ze zmeškání příležitosti se týká především mladých lidí, kteří se teprve hledají a jsou zvyklí na digitální život, dále lidí méně sebevědomých, více frustrovaných, nespokojených se svým životem, se sklony k závislostem a neschopnými udržet si pevné hranice. Lidé mají strach vypnout si své mobily. Mají strach zjistit, že skutečný život je o něčem úplně jiném.
Závislost na sledování internetových zpráv, sociálních médiích a sociálních sítích pak může narušovat osobní, vztahový i profesní život nebo vést k tomu, že se lidé dostávají do nebezpečných situací v životě, například během sledování telefonu při řízení auta, při přecházení silnice nebo při chůzi v terénu s rizikem nehody či pádu. Pokud lidé sledují telefon například i při sexu, už je to na pováženou.
FOMO a vliv marketingu
Komu se FOMO hodí? Obchodníkům, influencerům a všem těm, kteří něco nabízejí, poskytují či prodávají a jsou závislí na svých sledovatelích. Tím vším se vytváří nekonečný řetězec marketingových tahů, manipulací, vzájemné závislosti a úzkostí z toho, že o něco přijdeme.
Příznaky FOMO aneb bez telefonu ani ránu
Pokud člověk s FOMO nemá u sebe svůj telefon nebo se ocitne zcela sám bez svých zdrojů, dostaví se obvykle pocit, že něco není v pořádku a špatná nálada, ovšem v tom lepším případě. V tom horším silná nervozita, podrážděnost, úzkost, deprese, pocit strachu ze selhání. Stačí k tomu ale třeba i situace, kdy příspěvek člověka s FOMO nedostane dostatečný počet lajků, někdo na něj zapomene s pozvánkou, anebo když vidí, že druhým lidem se daří mnohem lépe. Sebevědomí pak může jít rázem hodně dolů.
To všechno člověka žene i k tomu, aby se neustále porovnával s druhými a snažil se být lepší. Má strach, že o něco přijde, když se nedozví, že se tam a tam koná tahle akce, na které by neměl chybět, aby ho ostatní viděli a přijímali či uznávali. Aby se dozvěděl informace, které mylně považuje za důležité ke svému přežití. Aby nebyl doma sám a mohl navázat nové kontakty. Potřebuje sdílet všechno to, co se mu podařilo a co zažil, aby ukázal, že je fakt zajímavým člověkem hodným pozornosti.
Sociální sítě však ukazují všechno to, co bychom jinak o druhých nevěděli, ale ve většině případů předkládají pouze to naoko hezké, což v mnohých jiných lidech vzbuzuje akorát tak deprese a iluzorní představy, které absolutně neodpovídají realitě. U mladých lidí je pak FOMO vyloženě o tom, že zmeškají to, co prožívají jejich vstevníci.
Jak zvládnout FOMO
Podle všeho to vypadá, že v dnešní době mají FOMO všichni do jednoho. Dá se tomu ale vyhnout. Jak? Předně musíte být opravdu silná osobnost, mít své pevné zásady, kritické myšlení, umět říkat ne a umět dobře nastavovat hranice, a to sám sobě i těch druhým, samozřejmě ve vztahu k sobě samému. Je zásadní znát své životní hodnoty, cíle a priority, mít sebevědomí a vědomí vlastní hodnoty i sebereflexe, být celistvou osobností a být spokojený se svým životem. Nemít potřebu porovnávat se s druhými a snažit se s nimi soutěžit, být všude a všechno znát jako brouk Pytlík. Žít si svůj spokojený život je základ.
Dále je důležité vyhnout se toxicitě, a to jak ve svém vlastním životě a reálném okolí, tak také ve svém virtuálním prostoru. Nač byste měli sledovat životy nesympatických osob, energetických upírů a lidí, kteří vás jen vyčerpávají, frustrují a zatěžují? Nač byste měli sledovat životy těch, s jejichž jednáním a chováním nesouzníte a nesouhlasíte? Proč byste se měli nechat někým a něčím ovlivňovat, manipulovat a věřit všemu, co se kde píše?
V neposlední řadě musíte být natolik silnou osobností, že zvládnete několik hodin bez svého mobilního telefonu nebo bez signálu. Nebudete jej brát pokaždé automaticky do ruky a listovat novými zprávami v médiích, příběhy na sociálních sítích, budete žít zkrátka tak, že i kdybyste zmeškali tisíc příležitostí, je to jedno. Je to váš život a život nikoho jiného.
FOMO a další škatulky
Pokud by vám definice FOMO nestačila, objevilo se ještě několik dalších škatulek. Posuďte sami, které to jsou:
FOBO (Fear of Better Options): Strach z toho, že přicházíte o potenciálně lepší alternativy.
MOMO (Mystery of Missing Out): Strach z toho, kdy vlastně ani nevíte, o co přicházíte, i když máte ten pocit.
ROMO: (Reality of Missing Out): Potřeba uvědomění, že o nic nepřicházíte.
FOJI (Fear of Joining In): Strach z toho, že budete sdílet věci na sociálních sítích, ale nebude to mít žádnou odezvu, nikoho to nebude zajímat a nedostanete žádné lajky.
JOMO (Joy of Missing Out): A tohle je naopak radost z toho, že jste něco promeškali a z toho, že dokážete být odpojení od internetu a sociálních sítí.
Zdroje: wikipedie, digidetox.me, verywellmind.com: How to deal with FOMO in your life