Jak se správně saunovat? Zlepšete si v zimě imunitu!

Jak se správně saunovat
Zdroj: Shutterstock.com

Saunování je zdraví prospěšná činnost, která pomocí nadměrného pocení podporuje detoxikaci organismu a vylučování odpadních látek. Účinkem tepla se zlepšuje termoregulace a prokrvení celého těla, což ocení především ženy trpící studenými končetinami. V neposlední řadě podpoříte váš imunitní systém a zákeřná onemocnění si na vás již nepřijdou. I proto se klasická finská sauna těší velké oblibě, která samozřejmě s přituhující zimou stoupá.

Málokdo už ale ví, jak se saunovat správně a jak dosáhnout co nejblahodárnějších účinků. Přitom stačí dodržovat jen několik jednoduchých pravidel!

Co si vzít do sauny: Plavky nechte doma

Saunování v mokrých plavkách není to pravé ořechové a může vám spíš uškodit. Tím se řídí i provozovatelé saun, kteří saunování v plavkách nedoporučují, někteří i striktně zakazují, a pro větší pohodlí dělí sauny na dámskou a mužskou část. Proto se nebojte, odhoďte stud a s sebou si vezměte jen ručník nebo prostěradlo, na kterém budete ležet. Před vstupem do sauny se omyjte a osušte, aby došlo k rychlejšímu nástupu pocení. Není vhodné si saunu naordinovat těsně po obědě, kdy máte těžký žaludek, ale ani když jste hladoví, zkrátka musíte být v té správné náladě na klidnou a příjemnou relaxaci. Zcela určitě se vyvarujte i alkoholu a kouření.

Jak se správně saunovat: V leže vám bude lépe

Žádná pozice není vyloženě špatná, ale doporučuje se si spíše lehnout, aby se vám nezamotala hlava. Pokud chcete sedět, tak si nohy dejte do stejné úrovně jako tělo, tedy k sobě na lavici. Při pocení si ručníkem lehce otírejte povrch těla, čímž napomůžete lepšího vyplavování nečistot z pórů kůže. Někteří lidé k tomuto využívají i různé kartáče nebo jiné masážní pomůcky. V sauně vydržte zhruba 15 minut, řiďte se však především svými pocity. V případě bolestivého pálení na těle nebo špatného dýchání saunu okamžitě opusťte. Dýchat můžete nosem i ústy, co vám více vyhovuje. Pokud vás vdechovaný vzduch pálí, přikryjte si ústa rukou.

Ochlazování v sauně raději postupně

Po skončení saunování se omyjte sprchou a zamiřte do ochlazovacího bazénu. Není vhodné se do ledové vody vrhat rovnou, lepší je ponořovat se postupně až po hlavu. Celý proces opakujte alespoň 3x. Nezapomeňte doplňovat tekutiny, abyste nebyli dehydratovaní! Po posledním saunování se opláchněte vlažnou vodou (nejlépe bez použití mýdla) a zabalení v ručníku či županu si dopřejte několik posledních minut relaxace v odpočívárně. Budete se cítit příjemně unavení a uvolnění. Návštěvu sauny je třeba si dopřávat pravidelně, pokud možno aspoň jednou do týdne. Jen tak využijete celý ozdravný potenciál.

Kdy do sauny raději nechodit

Návštěvy ohřívárny se vyvarujte, pokud jste momentálně nemocní, trpíte vysokých tlakem anebo máte nemocné srdce či ledviny. Zvažte to i v případě nemocných kloubů. Pokud si nejste jistí, poraďte se se svým praktickým lékařem.

Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*