×
WomanOnly

3 důvody proč jíst játra

Zdroj: Shutterstock.com

Játra a ledvinky nejsou tou nejoblíbenější lahůdkou, přitom ale obsahují velké množství pro tělo důležitých látek a pomáhají třeba i správnému fungování nerovového systému. Měly by proto být pravidelně součástí jídelníčku každého z nás. 

Zdroj: Shutterstock.com
Zdroj: Shutterstock.com

Játra jsou pro tělo bohatým zdrojem bílkovin, vitaminů a minerálních látek. Přestože v těle fungují tyto orgány jako čistička, není důvod se bát škodlivých látek. Většinu nečistot totiž játra neskladují, ale naopak vylučují z těla ven. Játra můžete klidně podávat už dětem od tří let, v přiměřených dávkách přibližně jednou za dva týdny jsou dokonce prospěšná.

Například hovězí játra obsahují snadlo vstřebatelné železo a vitamin B12, obě tyto látky jsou nezbytné pro tvorbu červených krvinek a tedy i přenos kyslíku z krve do tkání. Obě látky se zároveň starají o správnou funkci nervového systému.

Vepřové ledvinky jsou stejně jako játra bohaté na železo a navíc obsahují vitamin B a C a velké množství purinů, bez kterých se tělo také samo neobejde. Proto třeba vegetariáni hledají jen těžko náhražku vnitřností, neboť tyto látky jsou v nich unikátní.

Čerstvé vnitřnosti nepáchnou

Při nákupu jater, ledvinek i jiných vnitřností platí, že čím bylo zvíře mladší, tím menší množství škodlivin budou jeho orgány obsahovat. Játra, která zapáchají močovinou byste rozhodně kupovat neměli, když už si ale takové přinesete domů, namočte ho přes noc do mléka a druhý den zpracujte.

Z vnitřností si můžete uvařit opravdové delikatesy, vyzkoušejte třeba:

  • Restované vepřové ledvinky s kari a mandlemi, podávejte s rýží
  • Telecí nebo vepřová játra obalená v trojobalu a usmažená, podávejte s bramborovou kaší
  • Mletá hovězí játra zapečená s bramborami
  • Jehněčí játra narychlo orestovaná na pánvi se slaninkou, cibulkou a zelenými fazolkami



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*