×
WomanOnly

Bolest kloubů a únava organismu, jak se k nim staví psychosomatika?

Bolest kloubů a únava organismu, psychosomatika
Zdroj: Shutterstock.com

Psychosomatická medicína tvrdí, že naše psychická pohoda je neodmyslitelně spjatá s fyzickým zdravím. Dokládá to i fakt, že 27 % pacientů nenachází řešení svých potíží u běžných lékařů. Jak se staví psychosomatika k bolestem kloubů a únavě? Prozradila nám to Michaela Tomanová z Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí. 

Nevyřešené problémy v rodině, konflikty v partnerském vztahu či v zaměstnání nebo dlouhodobý stres, to vše může mít negativní vliv na naše tělo a zdraví. Psychosomatická medicína hledá právě mezi těmito problémy příčiny našich fyzických obtíží. Tělesná bolest je z pohledu psychosomatické medicíny vlastně transformovanou psychickou bolestí.

Bolesti kloubů a páteře

Dlouhodobě potlačované negativní emoce mohou vyústit například v bolesti páteře, někdy i kloubů, které pak mnoho lidí řeší neúčelným a zbytečným užíváním analgetik nebo antirevmatik. Při snaze vyřešit tyto potíže psychosomatickou cestou je základem chít něco změnit, aktivně se zaopjit a udělat něco pro sebe.

Můžete například začít se speciálním cvičením a naučit se rehabilitační metodu Infinity. „Toto komplexní cvičení odbourává stres, podporuje proudění energií v těle, tvaruje postavu a má příznivý vliv na psychiku i sexuální život. Pomocí našeho cvičení stabilizujete tělo, uvolníte svalové a vazivové tkáně a také snížíte nebo zcela odstraníte bolest pohybového aparátu,“ přibližuje primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová.

Únava, skleslost a snížený výkon

Nadměrná psychická zátěž může dříve nebo později vést i k chronické únavě, která se projevuje například sníženým výkonem v práci, ztrátou výdrže, dále psychickou skleslostí, nesoustředěností a dalšími příznaky. Hrozí například lidem, kteří na sebe mají vysoké nároky nebo se za každou cenu snaží vyhovět požadavkům svého okolí, neumí odpočívat a přehlíží varovné signály svého těla.

Prvním krokem je uvědomit si, že nároky, které na nás klade okolí nebo i my sami jsou příliš vysoké a náš organizmus takové tempo dlouhodobě nezvládá. Pokud si toto uvědomíme, můžeme se pokusit proti nastavenému programu bojovat. Je třeba dělat opravdu jenom to, na co sami stačíme.

Psychosomatická mapa strachů odhalí příčinu vašich nemocí

„V případě závažnějších a dlouhodobých potíží doporučuji vyšetření u imunologa, nebude také od věci absolvovat schůzku s psychologem nebo psychiatrem. Pokud máte mírnější příznaky, zkuste praktikovat jednoduché cvičení,“ navrhuje Michaela Tomanová.

„Na začátku se zklidněte a několikrát zhluboka nadechněte. Důležité je přitom dýchat do celého hrudníku, můžete si pomoci i představou nafukujícího se balónu. Učte se postupně uvědomovat dolní, střední a horní část hrudníku zepředu, zezadu i ze strany. Důležité je dávat si pozor, abyste při nádechu nezvedali ramena. Při výdechu můžete nechat celý hrudník klesnout dolů, jako když se celý balón jakoby vyfukuje a klesá dolů. Toto základní dechové cvičení opakujte třikrát,“ uzavírá lékařka.

2.7/5 - (3 votes)


Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*