×
WomanOnly

Jak si udržet váhu po zhubnutí? Nesnažte se hubnout dál!

Dukanova dieta recepty

Podařilo se vám zhubnout? Obrovská gratulace! Jenže dosažením cílové váhy všechno nekončí. Pokud se nechcete vrátit na svou původní váhu, je potřeba stále nad svým stravováním přemýšlet. Mírné kolísání váhy je normální, ale přece se nechcete vrátit ke své původní váze!

Zdroj: Shutterstock.com
Zdroj: Shutterstock.com

Hubnutí a udržování váhy není to samé

Pokud jste úspěšně zhubli, bohužel to neznamená, že budete stejně úspěšní i při udržování váhy. Vrátíte-li se k původnímu životnímu stylu, znamená to také návrat k původní váze.

Proto byste si už ve fázi hubnutí měla nastavit taková pravidla, která budete schopná udržovat i po dosažení cílové váhy. Pak přidáte jen na množství a jednou za čas si budete moct dopřát něco ne zrovna dietního.

Pozor na nadměrné hubnutí!

Odborníci považují za úspěch, když se vám podaří zhubnout 5 – 10 % váhy. Následovat by měla udržovací fáze. Nesnažte se hned hubnout dál, hrozí, že sklouznete k extrémnímu omezování se v jídle, a to nemůže nikdo dlouho vydržet. Po jakémkoli hladovění dojde k přejídání a hrozba jojo efektu je na světě.

Proto si po zvládnutí hubnoucího cyklu nastavte udržovací fázi. I pokud chcete v budoucnu v hubnutí pokračovat, je potřeba dopřát tělu minimálně čtvrt až půl roku, aby si zvyklo na sníženou váhu.

Proradná psychika

Při hubnutí hrozí, že místo abyste přijali svou vylepšenou váhu, často zatoužíte po váze ideální. Hrozí nebezpečí, že se přestanete radovat z dílčích cílů. Pak necháte zvítězit černobílé myšlení, kdy jste buď stoprocentně úspěšní, nebo vidíte totální neúspěch. V důsledku toho se přestanete kontrolovat úplně a vracíte se k původním návykům.

Jak vnímáme svou váhu

  • Ideální váha: Uvědomujete si, že její dosažení je nereálné a necítíte selhání, když jí nedosáhnete
  • Žádoucí váha: Chtěli byste ji dosáhnout, ale je to objektivně nereálně. její nedosažení je ve vašich očích považováno za osobní selhání.
  • Tolerovatelná váha: Je nejvyšší váhou, kterou jste schopni akceptovat, i když neradi.

Teď se zamyslete nad tím, kolikrát jste se už pokusili dosáhnout žádoucí váhy a kolik neúspěchů vás už srazilo na kolena. Proto se zaměřte spíš zaměřte na váhu tolerovatelnou, která by měla odpovídat biologické váze, kterou si žádá vaše tělo a ne nadměrné ideály.

Jak si opravdu udržet váhu

  • Pokud jste zhubli okolo 10% váhy, dejte si před dalším shazováním kil pauzu nejlépe půl roku, minimálně ale 3 měsíce.

Nepodhodnocujte to, čeho už jste dosáhli!

  • Vstoupili jste do nového způsobu života a zdravý životní styl by vám měl skýtat víc potěšení než cokoli jiného!
  • Zpočátku se na udržování váhy soustřeďte stejně jako na hubnutí, zvolňujte postupně!
  • Množství jídla zvyšujte pomalu a postupně.
  • Pohybová aktivita je pro udržování váhových úbytků velmi důležitá, se sportování za žádnou cenu nepřestávejte!



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*