Menu
WomanOnly
Kam a na co zajít do kina

RECENZE: Film Martin a Venuše ukazuje, že tatínci hlídat neumí

Redakce

Redakce

11. 3. 2013

Ty tam jsou doby, kdy Marek Taclík hrál mladíka bez závazků v bláznivých komediích o pašování orlů a houbovém čaji. Teď je z něj táta od rodiny.Nenápadný oslí můstek použili tvůrci nové české romantické komedie v jejím názvu. Ženy jsou prý z Venuše a muži z Marsu, tak proč dva hlavní protagonisty nepojmenovat Venuše (Kristýna Lišková – Boková) a Martin (Marek Taclík).

Jak tvůrci, tak postavy však zjevně pochází ze zcela jiné planety než běžný divák. Takové, kde kolotoč humorných a nečekaných událostí znamená ve skutečnosti bezbřehou nudu.

Hyperaktivní holčičky a máma malířka

On pozná ji, ona pozná jeho. O pár dálničních známek později se z obou stane manželský pár s třemi závazky, fungující ve vyjetých kolejích dlouholetého vztahu. Zatímco on je spokojený, dělá kariéru a chlubí se spořádanou rodinkou, ona pendluje mezi nočníkem a pískovištěm a od rána do večera si představuje coby, kdyby.

Až nakonec přijde rozverný děda (Ľubomír Paulovič) s nápadem, aby si role vyměnili. Příběh o tom, co vše se může stát, když hlídá táta, není v české kinematografii ničím novým. Již před dvaceti lety ho mistrně zachytila Marie Poledňáková v komedii století S tebou mě baví svět (1982).

[youtube_660]http://youtu.be/4-cezlKPRBY[/youtube_660]

Zde se divákovi předvádí pouze jeden tatínek, který má na starosti tři ratolesti – dvě hyperaktivní dvojčata, holčičky, a jedno batole, syna. Sedmiměsíční Erik je mimochodem nejsympatičtější postavou celého filmu. Kamenem úrazu Martina a Venuše je fakt, že ač jde o komedii, chybí v ní (až na pár výjimek) právě výše zmíněné humorné a nečekané situace.

Tvůrci filmu se pravděpodobně chtěli vyhnout zbytečnému pitvoření, ke kterému české komedie tak často sklouzávají. Výsledkem však je film na půl cesty mezi úplnou nudou a bezduchou výplní rodinného nedělního odpoledne. Že lze od začátku uhodnout průběh celého děje, snad není třeba připomínat.

Ve jménu kompromisu

Kromě hlavní dvojice se to ve filmu hemží vedlejšími postavami. Některé z nich, například cynická kamarádka z pískoviště (Zuzana Stivínová) nebo šílený umělec (David Kraus), jsou poměrně zábavné a dobře obsazené. Nicméně udělat z Jana Budaře bezcharakterního majitele galerie a ještě k tomu svůdce skutečně nebyla šťastná volba. Jeho se totiž nemusí bát ani proplešatělý Taclík s pivním bříškem.

Čert vem vtip a humor. Stejně jsou individuální a v Čechách zjevně jediný Zdeněk Troška ví, jak na ně. Martin a Venuše nejvíce provokuje svým kazatelstvím, mentorováním nebo chcete-li poučováním o tom, jak by měl vypadat správný partnerský, manželský, rodinný i pracovní život. Jasně čitelné a prvoplánové poselství o tom, že každý extrém je špatný a zlatá střední cesta zaručí spokojenost. Svůj happy end postavy nachází v kompromisu.

Hollywoodské romcom, obyčejně promítané v našich kinech, fungují zcela opačně. Jejich hrdinové většinou končí šťastní, protože si šli za svým takříkajíc přes mrtvoly. Martin a Venuše nás zdánlivě učí, že ve skutečném životě to tak nefunguje a nahrazují jedno klišé druhým.

Verdikt Lucie Šimůnkové:

FOTOJedna věc funguje ve snímku Martin a Venuše skvěle – obsazení batolete. Malý Erik v sobě má mnohé z legendárního Matýska a navíc už trochu mluví. Se svými většinou jednoslovnými hláškami přehledem strčí do kapsy všechny dospěláky.

Ve všem ostatním je tato pozdně valentýnská romantická komedie pouze podprůměrnou snahou o dobrou rodinnou zábavu. Nikoho neurazí, protože se s v ní málo padá na zem, klouže po banánových slupkách a šetří se i s dvojsmyslnými narážkami. Zároveň ale nemá větší šanci zaujmout.

Hodnocení: 20%

Verdikt Pavlíny Nouzové:

pavlina-nouzovaMartin a Venuše ze začátku působí jako až podezřele svěží a vydařená komedie. Oproti jiným českým kouskům se film odlišuje minimální snahou šokovat, rezignací na laciné vtípky či vztahy mezi postavami, které nejsou za každou cenu „originální“.

Postupně se ale snímek zaplevelí podivnými zápletkami a deus ex machina. Navíc i charaktery, jež nejprve vypadaly jasně načrtnuté, se začnou chovat nelogicky a vykonstruovaně. Zmatenost tvůrců tak film ve výsledku pohřbívá – spolu s notnou dávkou jekotu dětí, který může působit jako účinná antikoncepce.

Hodnocení:  40%

Ohodnoťte tento článek:
0
Diskutovat

Úplňky

Právě čtete

RECENZE: Film Martin a Venuše ukazuje, že tatínci hlídat neumí