×
WomanOnly

Složení ovčího mléka je zdravější než kravského, a to dvakrát!

složení ovčího mléka je zdravější než kravského
Zdroj: Shutterstock.com

Pokud jste ještě nezkusili ovčí mléko, možná je načase to změnit. Je totiž oproti kravskému mnohem bohatší na cenné minerály a vitamíny. Navíc se jedná o vhodnou alternativu pro osoby, které mají mírnou nesnášenlivost laktózy. Prospěje vám také v případě, kdy potřebujete snížit svou hladinu cholesterolu nebo hledáte přirozený zdroj aminokyselin.

Jak chutná ovčí mléko?

Možná se obáváte chuti ovčího mléka. Ví se totiž, že to kozí chutná oproti kravskému trochu podivně a ne každému to vyhovuje. Obava, že mléko ovcí bude podobné kozímu, však není zrovna na místě. Ovčí mléko je dokonce o něco sladší než kravské. Chuť je popisována jako „jemná, nasládlá a krémová”.

Tuk v ovčím mléce má menší molekuly, tím pádem je není třeba homogenizovat. Kravské mléko má v sobě větší molekuly tuku, což se projevuje například stoupáním tuku na hladinu. Ovčí mléko však má i v nezpracovaném stavu příjemně hladkou konzistenci.

Podoby ovčího mléka: Výrobky, které stojí za vyzkoušení

Ovčí mléko chutná dobře, ale ne každému zrovna vyhovuje popíjet samotné mléko, ať už je z krávy nebo třeba z oslice. Spousta lidí preferuje mléko ve zpracované podobě. Dobrá zpráva je, že u ovčího mléka je nabídka široká. Z ovčího mléka se dá udělat kefír, jogurt nebo dokonce máslo. Nejpopulárnější však jsou sýry.

Beskyďané ze slovenské i moravské strany velmi dobře znají tvarohovitý sýr zvaný bryndza, který se tradičně servíruje s haluškami. Při výrobě této pochoutky vzniká také osvěžující kyselkavý nápoj zvaný žinčica. Ovčích sýrů je kromě toho celá řada, a to jak měkkých, tak také tvrdých. Ke konkrétním druhům patří například oštěpek, rumunská telemea, palestinský nabulsi nebo řecká feta.

Intolerance a ovčí mléko – laktóza jen v přijatelném množství

Pozor na rozdíl mezi intolerancí a alergií! Máte-li alergii na laktózu, je nebezpečné zkoušet jakékoliv mléko. S intolerancí laktózy si však můžete trochu dopřát, jste-li si jistí, že to tělo unese. Pro lidi s mírnou intolerancí laktózy je ovčí mléko výbornou variantou. I lidé, kteří nemohou jen tak jíst běžné mléčné výrobky, snášejí ovčí mléko mnohem lépe, někdy úplně bez problémů. Laktóza ovčího mléka je častěji tolerována.

Co se týče ovčího sýra, laktózy má ještě méně než mléko. Většina jí se totiž během procesu výroby sýra ztratí do syrovátky. Máte-li jen malé problémy po požití mléka, je možné se jich vyvarovat přechodem od kravského k ovčímu sýru.

Stejně jako jiná mléka obsahuje i ovčí mléko kasein, který některým lidem rovněž působí potíže. Konkrétní typy kaseinu neboli mléčné bílkoviny se v jednotlivých mlécích liší. Stejně tak i jeho individuální snášenlivost každého z nás.

Jaké má ovčí mléko složení? Rozhodně zdraví prospěšné!

Zařaďte na jídelníček ovčí mléko, zdraví vám poděkuje. Tento druh mléka totiž je jeden z nejvýživnějších! Obsahuje větší množství minerálních látek než mléko kravské či kozí. Železa a zinku je v něm stejně jako v kravském a draslíku o něco méně. Zato však je bohatší na hořčík, vápník a fosfor. Také má bohatý podíl zinku. Tyto minerály potřebují například osoby trpící kožními a kostními obtížemi.

Ovčí mléko je o něco tučnější než ostatní. Chcete-li omezit svůj příjem kalorií, nevypadá to moc lákavě. Oproti samotnému mléku má ovčí sýr kalorií samozřejmě více. V mléce je cca 100 kcal na 100 gramů, v sýru 300-400 kcal podle konkrétního typu. Malý kousek denně však nikomu neublíží, ba naopak.

Jsou tu totiž velké výhody. Tuk ovčího mléka totiž obsahuje středně dlouhé mastné kyseliny, které jsou lehce stravitelné a snižují hladinu cholesterolu. Současně jsou v něm rozpuštěné vitamíny, které jsou nezbytné pro zdravé fungování těla – A, D a E. Ovčí mléko také obsahuje dvakrát více vitamínů B než kozí, včetně špatně získatelného B12.

Ovčí mléko jako zdroj aminokyselin a proteinů

Ovčí mléko obsahuje skoro dvojnásobné množství bílkovin a mnoho esenciálních aminokyselin, které podporují stavbu a regeneraci svalové hmoty. Vyšší zastoupení mají také sirné aminokyseliny, které působí antioxidačně a antimutagenně. Při výrobě brynzy se navíc uvolňují bioaktivní peptidy, které stimulují imunitu a snižují krevní tlak.

To znamená, že vám toto mléko prospěje, pokud se často věnujete sportu, ale nejen to. Celkově vzato z výhod vyplývá, že kdo vyzkouší ovčí produkty, určitě neprohloupí.

Nevýhody a negativní efekty ovčího mléka

Ovčí mléko a sýry nejsou zázračné a najdou se tudíž i negativa. Je jich naštěstí méně než výhod. Zaprvé, jak už bylo zmíněno, ovčí mléko bývá přijatelnější pro osoby trpící intolerancí laktózy – ale nemusí být. Je třeba být s tímto opatrný. Zadruhé, ovčí sýr je velmi tučný, což může být vlastně výhoda i nevýhoda, jak jsme výše rozvedli. Dalším problémem může být vysoký obsah sodíku v některých solených sýrech.

Ovčí sýr v těhotenství může být rizikový, pokud je z nepasterizovaného mléka. Snadno z něj totiž do těla dostanete bakterii Listeria monocytogenes. Ta může ohrozit organismus těhotné ženy včetně plodu. Listerióza může vypuknout také u lidí se slabší imunitou nebo u seniorů. Dokud neodkojíte dítě, držte se pouze produktů z ošetřeného mléka. Zdravému člověku však listeria nic moc neudělá. Většina z nás si může dát ovčího mléka, kolik jen chce.

Alergiky by mohlo zajímat, že některé ovčí výrobky na trhu ve skutečnosti obsahují příměs kravského mléka. V některých případech na ni bohužel není  dostatečně upozorněno na obalu. Pozor na to! V tomto ohledu je bezpečnější odebírat produkty od farmáře než je kupovat v obchodě.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*