Menu
WomanOnly
Hubnutí

Středomořská dieta. Zhubněte natrvalo pomocí vyváženého a střídmého jídelníčku

Adéla Lišková

Adéla Lišková

4. 6. 2016

O středomořské dietě, inspirované tradičním stravováním národů Jižní Evropy, mnozí odborníci mluví jako o jedné z nejzdravějších diet vůbec. Je totiž skvělým prostředkem nejen k hubnutí, ale také k prevenci před nejrůznějšími civilizačními chorobami. V čem je její tajemství?

Když se řekne středomořská strava, většině lidí se vybaví olivový olej, ryby, ovoce a samozřejmě také víno. Všechny tyto potraviny, kterým připisujeme značný podíl na vyšší odolnosti jižních národů proti civilizačním chorobám, k středomořské dietě určitě patří. Ale to zdaleka není vše.

Tajemství středomořské diety

Základními atributy tradiční středomořské stravy je, že se jedná o jídelníček vyrovnaný a chudý. To mimo jiné znamená, že zde nepřevažuje jeden typ potravin, což je často kritizováno na jiných moderních dietách. Zároveň proto mnozí odborníci středomořskou dietu považují spíše za formu zdravého životního stylu než recept na rychlé hubnutí.

Středomořská strava

Že se středomořská dieta označuje za stravu chudou, to souvisí s historií národů žijících kolem Středozemního moře. Nejširší vrstvu obyvatelstva zde kdysi tvořili ne zrovna bohatí rolníci a rybáři, kteří vařili jednoduché recepty ze surovin, které byly v daném ročním období zrovna nejdostupnější.

Dnes už ovšem takové stravování zdaleka nemusí být nejlevnější, jelikož s rozmachem potravinářského velkoprůmyslu na straně jedné a snaze spousty lidí stravovat se přírodními potravinami bez přidaných chemikálií na straně druhé se stávají jednoduché čerstvé suroviny čím dál vzácnější.

Jídelníček podle středomořské diety

Co tedy typická středomořská strava obsahuje? Jde o vyváženou kombinaci čerstvé zeleniny a ovoce, obilovin, luštěnin, ryb a menšího množství masa, mléčných výrobků a vína. Hlavním zdrojem tuků je pro středomořské národy tradičně olivový olej. Základem středomořské diety je tedy obecně velké množství vitamínů a vlákniny, pestrá strava a kvalitní tuky. Co se týče množství konzumovaného jídla, obecným doporučením je jíst 5 až 6 menších porcí denně.

Hubnutí a středomořská dieta

Středomořská dieta neobnáší dodržování nějakých striktních pravidel. Pokud podle ní chcete zhubnout, soustřeďte se na to, aby váš jídelníček obsahoval velké množství ovoce a zeleniny. Jako přílohu k masu si tak místo hranolek dejte zeleninový salát a ovocem pak nahraďte sladkosti.

Co se týče masa, vybírejte si to libové a netučné, tedy drůbež, ryby či jehněčí, a naopak se vyhněte vepřovému a hovězímu. Příjem živočišných tuků se snažte omezit a nahraďte jej kvalitními rostlinnými tuky – panenským olivovým olejem a nesolenými ořechy a semínky. S množstvím ořechů však buďte opatrní, tuky v nich jsou sice zdravé, ale obsahují jich velké množství. Za odměnu si každý den můžete dát jednu až dvě deci kvalitního červeného vína.

Středomořská dieta a zdraví

Odborníci se shodují, že dlouhodobé dodržování středomořské diety lidskému tělu nijak neublíží, ba právě naopak. Středomořské národy obecně méně trpí typickými neduhy moderní civilizace, jako je obezita, vysoký krevní tlak a cholesterol či cukrovka. Mnoho vědeckých studií také prokázalo, že středomořský životní styl snižuje riziko úmrtí na kardiovaskulární, nádorová a další onemocnění.

Ohodnoťte tento článek:
0

Úplňky

Právě čtete

Středomořská dieta. Zhubněte natrvalo pomocí vyváženého a střídmého jídelníčku