×
WomanOnly

Trpíte podrážděností a únavou? Problém je v nedostatku hořčíku!

Hořčík neboli magnesium není jen jeden z mnoha chemických prvků z periodické tabulky, ale také velmi důležitá látka pro fungování našeho organismu. Mnoho lidí, aniž by to tušilo, trpí nedostatkem hořčíku. Jeho léčivé účinky se často podceňují a my si teď ukážeme, jak velká je to chyba.

shutterstock_157667576

Bez hořčíku se neobejdeme

O důležitosti vápníku, jódu nebo železa asi máme povědomí všichni, ale také hořčík, ač by nás to možná ani nenapadlo, je jeden z nejdůležitějších prvků v lidském těle. Vyskytuje se většinou v kostech a zubech, v menší míře se nachází v krvi a tkáních. Je nezastupitelný pro většinu biochemických reakcí v lidském těle a z hlediska zdravotního stavu jeden z nejnahraditelnějších. Jeho deficit zhoršuje průběh téměř každé chronické nemoci.

Dostatek hořčíku v potravě je důležitý pro správnou činnost svalů a pro správnou stavbu kostí a zubů. Má pozitivní vliv na oběhový systém a má význam při prevenci infarktu.

Zmírňuje také potíže spojené s premenstruačním syndromem, snižuje krevní tlak a zmírňuje astmatické záchvaty. V kombinaci s vápníkem působí hořčík jako přirozený uklidňující prostředek a může mírnit podrážděnost, nervozitu a dokonce i deprese. Dlouhý výčet účinků hořčíku doplňuje také prevence cukrovky, takže to vypadá, že tento dost často opomíjený minerál má téměř zázračný vliv na naše zdraví.

V současnosti je velký počet lidí zvyklý na průmyslově upravované potraviny, které hořčíku obsahují velmi malé množství. Hořčík se snadno vyčerpá také při stresu, některých chorobách, užíváním určitých léků a při intenzivní tělesné aktivitě, takže jeho úbytek pociťují především sportovci a také lidé, kteří pijí příliš mnoho alkoholu, kávy a černého čaje.

Málo hořčíku v těle se projevuje podrážděností, chronickou únavou, nespavostí, náladovostí, špatným trávením, arytmií nebo svalovými křečemi.

Čokoláda jako lék

Hořčík se nejlépe vstřebává při jídle. Jeho přirozenými zdroji jsou banány, mandle, ořechy, luštěniny, divoká rýže, listová zelenina, obilí, celozrnné pečivo, brambory, korýši nebo kvalitní čokoláda. Můžeme ho přijímat také ve formě potravinových doplňků, které jsou neméně vhodné k udržení optimálního zdravotního stavu. Pro ilustraci – jedna porce divoké rýže dodá člověku třetinu denní dávky hořčíku.

Uvádí se, že průměrný příjem magnesia v potravě by měl být asi 300 mg denně pro muže, ženám stačí menší množství, tj. 280 mg. Výjimkou jsou ale kojící ženy, které by měly naopak zvýšit příjem na 500 mg denně.

Je dobré vědět, že pokud užíváme hořčík v tabletách, měli bychom současně brát i vápník – nerovnováha v množství obou minerálů by mohla mít za následek snížení jejich příznivých účinků.

Méně je více?

O nedostatku hořčíku už toho bylo řečeno hodně, ale je dobré zmínit, že ani jeho nadbytek není úplně ideální pro lidský organismus. Může způsobit průjem, nevolnost nebo snížit krevní tlak. Předávkování hořčíkem je však velmi vzácné, protože ledviny většinou dokážou nadbytečné množství z těla vyloučit.

Pokud se tedy cítíte unaveně, jste dlouhodobě bez nálady nebo vás trápí křeče, je velká pravděpodobnost, že vám chybí hořčík. Udělejte si zdravou svačinu z celozrnného pečiva nebo ovesných vloček a hned se budete cítit lépe. Neméně účinné magnesium v rozpustných tabletách můžete užívat i preventivně.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*