Menu
WomanOnly
Zdravá výživa a stravování

Vitamíny rozpustné v tucích: mikroživiny nezbytné pro fungování lidského těla

Už z dob našich studentských let si většina z nás pamatuje čtyři písmenka – A, D, E a K, pod kterými se ukrývají vitamíny rozpustné v tucích. Tyto mikroživiny plní v lidském těle celou řadu důležitých funkcí a jen dostatečný příjem je schopen zajistit správné fungování našeho organismu. Kde se tyto vitamíny ukrývají a jak je tělu dodat?

Příjem ze stravy i vlastní výroba

Vitamíny rozpustné v tucích patří k těm, které můžeme přijímat ze stravy, ale některé z nich, konkrétně pak vitamíny D a K, si umí naše tělo do určité míry vytvořit samo. Pokud je těchto vitamínů v těle málo, můžeme je doplňovat i ve formě doplňků stravy – je ale třeba mít jejich hladiny pod kontrolou, protože stejně jako jejich nedostatek, tak i jejich nadbytek je pro tělo špatný a může se negativně projevit na celkovém zdraví.

Nezapomeňte na tuky

Jak už z názvu samotných vitamínu vyplývá, je k jejich vstřebávání a využití z potravy nezbytná kromě samotných potravin také konzumace malého množství prospěšného tuku, a to zejména v podobě kvalitních, za studena lisovaných rostlinných olejů, rybího tuku, ořechů či semínek. A které potraviny tyto vitamíny ukrývají?

  • Vitamín A najdete pouze v živočišných produktech, jako jsou vaječné žloutky, játra, máslo, plnotučné mléčné výrobky či mořský tuk. Provitamíny vitamínu A, takzvané karotenoidy, jsou pak i v rostlinách, jako je mrkev, špenát, nektarinka, meruňka či hrách.
  • Vitamín D si naše tělo vyrábí ze slunečního záření, příjem ze stravy často nepokryje doporučený denní příjem. Nachází se zejména v rybím oleji a tučných rybách, tresčích játrech, žloutku, mléku a mléčných výrobcích a potravinách, které jsou o vitamín D obohacené.
  • Vitamín E je nejvíce obsažen v potravinách rostlinného původu, zejména v rostlinných olejích a tucích, semenech, ořeších, luštěninách, celozrnných cereáliích či celých obilných zrnech. Obsahují ho ale i ostružiny, špenát, brokolice či rajčata.
  • Vitamín K se nejvíce vyskytuje v listové zelenině, luštěninách, zelených bylinkách, brokolici či kapustě.

Pozor na správné složení stravy

Pokud chcete do svého jídelníčku zařadit dostatek vitamínů, měli byste také myslet na celkové složení stravy. Důležité je začlenit zásadité potraviny, které udrží v organismu zásadité prostředí. Jen díky němu funguje tělo správně, bez projevů různých chorob či alergií, které jsou projevem překyseleného prostředí. Proto do svého jídelníčku zařaďte zásadité potraviny jako citron, grapefruit, chřest, petržel, brokolice, česnek, syrový špenát, meloun, celer, řepa, ječmen či cibule.

Ohodnoťte tento článek:
5
Právě čtete

Vitamíny rozpustné v tucích: mikroživiny nezbytné pro fungování lidského těla