×
WomanOnly

Co na zánět sedacího nervu? Na ischias pomohou cviky i bylinky

Ischias, Bolest zad zánět sedacího nervu

Sedací nerv je jedním z největších a nejdůležitějších nervech v našem těle, ovšem obvykle se o něj začneme starat, až když nás nesnesitelně bolí záda a dolní končetiny. Co na zánět sedacího nervu neboli ischias? Může vám pomoci cvičení i bylinky.

Zánět sedacího nervu – houser či ischias

O zánětu sedacího nervu jste možná slyšeli spíše pod lidovým označením houser či odbornějším ischias. Sedací nerv je jedním z největších míšních nervů, jehož správná funkce je důležitá pro dolní končetiny, ale i pro bederní páteř a křížové kosti. Zároveň jde ovšem o nerv, který je značně ohrožen nebezpečím zánětu při různých anatomických změnách v těle. K nejčastějším příčinám zánětu sedacího nervu patří vyhřeznutí ploténky, která dráždí kořen sedacího nervu.

Zánět sedacího nervu  – příznaky

Na ischias ukazují výrazné bolesti, a to v celkem široké oblasti. Objevují se na přední i zadní straně hýždí, mohou však vystřelovat až do lýtek či chodidel. Do toho přicházejí úporné bolesti v oblasti dolní části zad. Při zánětu sedacího nervu se bolesti zintenzivňují při sedu, kdy se sedací nerv stlačuje, a dále pak při pokusu protáhnout dolní končetiny.

Co na zánět sedacího nervu – léky a klid

Co dělat, pokud máte podezření, že trpíte zánětem sedacího nervu? Akutní bolesti zad a končetin můžete utišit prášky proti bolesti, ovšem pokud vás trápí často a omezují vás v běžném životě, co nejrychleji se vypravte k lékaři. Ten vás bolestí dokáže zbavit mnohem účinněji, navíc odvrátí riziko rozvoje zánětu do dalšího stadia s mnohem horšími příznaky.

Pacientům se zánětem sedacího nervu se doporučuje nezatěžovat zbytečně končetiny, tedy nejlépe odpočívat vleže. V průběhu léčby, kdy bolesti ustupují, je možné nohy postupně zatěžovat chůzí, která je pro sedací nerv méně náročná než dlouhé stání či sezení.

Čtěte také: 11 pravidel pro prevenci bolestí zad

Bylinky na ischias

Na akutní bolesti při ischiasu se doporučuje kopřivová koupel – 4 hrsti kopřivy dvoudomé nechte 12 hodin máčet ve vodě, poté chvíli povařte a přidejte do koupele. Další babskou radou na zánět sedacího nervu jsou obklady se zázvoru – půl lžičky sušeného kořene zázvoru přelijte vařící vodou a v roztoku namočte obklad, který přiložíte na bolestivé místo. Pomáhá také střídat teplé a studené obklady. Na bolesti zad rovněž pomáhá tinktura z ostropestřce nebo čaj z lipových květů.

Zánět sedacího nervu – cviky

Pokud máte jen mírné bolesti, které vám nezamezují pohyb, můžete si pomoci těmito jednoduchými cviky. Toto protahovací cvičení je dobré i jako prevence proti zánětu sedacího nervu.

Zánět sedacího nervu – cvik 1

  • lehněte si na rovnou podložku na záda
  • pokrčte jednu nohu, chyťte ji za koleno a za kotník (aby byla v pravém úhlu, k druhé noze)
  • nohu přitáhněte k sobě tak, abyste koleno tlačili k druhé noze
  • až ucítíte napětí, vydržte v této poloze půl minuty
  • s každou nohou cvičení opakujte třikrát

Zánět sedacího nervu – cvik 2

  • lehněte si na záda, pokrčte nohy a jednu přeložte přes druhou
  • spodní nohu chyťte pod kolenem a přitahujte k směrem k sobě
  • až ucítíte napětí, vydržte v této poloze půl minuty
  • s každou nohou cvičení opakujte třikrát



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*