×
WomanOnly

Jak vařit a jíst čočku? Triky, které působí proti nadýmání

proč jíst čočku, Čočka proti nadýmání, jak ji vařit

I když mají mnozí z nás čočku zafixovanou jako nadýmavou potravinu, stejně jako například cibuli, zelí či fazole, pokud se správně připraví, nemusí tomu tak být. Jak se při přípravě a konzumaci čočky bránit proti nadýmání?

Čočka a nadýmání

Dříve byla čočka a obecně všechny luštěniny důležitou součástí jídelníčku běžné domácnosti. Dnes se však mnoho lidí většiny z nich bojí, zejména kvůli tomu, že bývají spojovány s nepříjemnými problémy jako je nafouklé břicho, nadýmání a plynatost.

Tyto potíže však mají v drtivé většině původ ve špatné přípravě. Čočka a obecně luštěniny navíc obsahují spoustu vlákniny, která je skvělým pomocníkem při hubnutí, ale rovněž cenné minerály a bílkoviny, takže by bylo škoda se o ně ochudit. Jak tedy správně vařit čočku, aby se vám nadýmání vyhnulo?

Čočka bez nadýmání

Pokud si v obchodě často lámete hlavu nad tím, jaký druh čočky, fazolí či jiné luštěniny máte koupit, aby vás poté nepřekvapila plynatost, máme pro vás dobrou zprávu – bez nadýmání si můžete dopřát jakýkoliv druh, stačí si jen dát pozor na několik věcí. Při přípravě postupujte následovně:

1. Nejprve čočku pořádně properte ve studené vodě.

2. Poté ji alespoň na 5 hodin namočte (nejlepší je nechat čočku máčet přes noc).

3. Nakonec špinavou vodu vylejte a čočku ještě jednou opláchněte v nové čisté vodě.

Poslední krok je obzvlášť důležitý, jelikož za domu máčení se z čočky uvolňují tzv. puriny, které způsobují ono obávané nadýmání. Pokud čočku opláchnete v nové vodě, puriny se na ní nemohou zpět uchytit. Spousta lidí však tento krok opomíjí, a proto mohou mít po konzumaci čočky problémy s plynatostí.

Čočka proti nadýmání

Nyní se dostáváme k samotnému vaření čočky. Čočku vařte v hrnci, přiveďte k bodu varu a z hladiny odstraňte nahromaděnou pěnu. Poté vroucí čočku ochlaďte sklenicí studené vody. Totéž opakujte ještě dvakrát. Ideální hrnec pro přípravu čočky je papiňák, ve kterém se luštěniny důkladně uvaří a zbaví se tak zbylých purinů.

Zdravá černá čočka beluga: Nenadýmá a je hned hotová!

Čočku při vaření nesolte, ale raději přidejte koření jako je majoránka, kmín či tymián, které přispěje k její stravitelnosti. Na dno hrnce také můžete položit mořskou řasu. Jako přílohu si místo tradičního párku a smaženého vejce dejte podušenou či kvašenou zeleninu.

Červená čočka a nadýmání

I když se se správnou přípravou můžete plynatosti vyhnout s jakýmkoli druhem luštěnin, při obavách z nadýmání se často doporučuje konzumovat červenou čočku. Ta se před vařením nenamáčí, jelikož nemá slupku jako hnědá čočka. To je zároveň důvodem, proč je pro náš organismus lépe stravitelná.

U vaření červené čočky však pozor, uvaří se velmi rychle – pokud ji budete vařit déle než 10 minut, zůstane vám z ní kaše. Čočková kaše se však dá využít jako zdravé zahušťovadlo do polévek či omáček.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*