×
WomanOnly

Kručení v břiše. 8 tipů, jak mu zamezit

Kručení v břiše
Zdroj: Shutterstock

Kručení v břiše je naprosto normálním projevem správného trávení. Některé lidi však může trápit víc, než by bylo žádoucí. A vedle toho jsou v našem životě události a situace, kdy rozhodně nechceme rušit okolí pazvuky našich vnitřností – ať už to je pracovní schůzka, skládání zkoušky v tiché místnosti nebo třeba návštěva divadla. Jak tomu předejít?

Klíč je ve stravovacích návycích

Bohužel neexistuje žádný cvik nebo tajná dechová technika, která by náhle skoncovala s kručením břicha. Intuitivně někdy sáhneme po sklence vody, ačkoli při stávajícím kručení už může být pozdě, nedejbože když to ještě zhorší. Klíč se ukrývá v především v našich stravovacích návycích a ve vyhnutí se několika zásadním chybám, kterých si ani nemusíme být vědomi. Podívejme se na ty nejdůležitější.

Kruhy pod očima neznačí jen únavu. Před čím nás mohou varovat?

1. Těžké jídlo – těžké kručení

Kručení břicha si většina lidí spojí právě s prázdným žaludkem – pak není nic otravnějšího než nevyžádané rady, ať něco pojíme. Prázdný žaludek a hlad jsou však jen jednou z mnoha příčin. Často je to spíš tak, že se naše vnitřnosti ozývají právě tehdy, když tráví. Tím spíš, když je trávící systém přetížen. Pokud tedy před nějakou situací nechceme kručet jak lesy, rozhodně bychom neměli jíst těžké, tučné či obtížně stravitelné jídlo, ani příliš velké porce.

2. Na prázdný žaludek malou svačinu

Když jste dlouho nic nejedli, mozek vyšle signál k úplnému vyčištění žaludku, aby se udělalo místo na další potravu. Stahování žaludku a zejména střev pak způsobuje všechno to kručení. Tím spíš je pak kručení hlasitější, když nic netlumí jeho zvuky. Proto je dobré mít vždy po ruce nějakou malou svačinu na hlad, která tomuto procesu předejde. Nejlépe něco bohatého na bílkoviny či vlákninu. Vyhněte se však ovoci s vysokým podílem fruktózy či sorbitolu (sušené ovoce, jablko, broskev, hrozny) – to může kručení naopak vyvolat. Káva také není úplně vhodná kvůli své kyselosti.

Jídlo v noci, po kterém nebudete přibírat. Zkuste naše tipy na dietní svačinky!

3. Kručení v břiše a plynatost

Samotný zvuk kručení je v našich vnitřnostech způsoben dvěma hlavními věcmi – jednak trávícími tekutinami, jednak plyny, jež při trávení vznikají. Zatímco s tím prvním nic moc nenaděláme, tvorbě plynů se dá předejít. Pokud se pár hodin po jídle chcete vyhnout kručení, tohle určitě nejezte a nepijte:

  • fazole a čočka
  • hrášek
  • zelí
  • brokolice, květák
  • cibule
  • ovoce bohaté na sorbitol
  • bublinková soda
  • pivo

4. Nerozpoznané intolernance na jídlo

Mnoho lidí má intoleranci na určitý typ jídla, ačkoli o tom ani nemusí vědět. Intolerance se totiž nemusí hned projevovat přímo jako bolest břicha, průjmy a zvracení – může jen lehce dráždit žaludek a způsobovat kručení. Tady nezbývá než vypozorovat, po jakém jídle se kručení v břiše typicky objevuje. Nejčastěji jde o laktózovou a lepkovou intoleranci, u žen je také častá histaminová intolerance.

5. Nejezte rychle

Nejhorší je situace, když před společenskou situací tak úplně nestíháte a rychle do sebe nahážete svůj oběd, abyste neměli prázdný žaludek. Jídlo je potřeba pořádně přežvýkat, aby s ním žaludek neměl až takovou práci, a v klidu spolknout. Tím hůř, když během jídla ještě mluvíte a s jídlem takříkajíc spolykáte i spoustu vzduchu.

Jak na domácí těstoviny. Povyšte své kuchařské umění na jinou úroveň

6. Pijte průběžně po celý den

Zní to jako samozřejmost, ale spousta lidí zapomíná pravidelně pít. Když začneme pociťovat žízeň, je už většinou pozdě a celá sklenka vypitá naráz může kručení spíš vyvolat než odvrátit. A kolik toho vypít denně? Na to už existují různé názory a vedou se o to mnohaleté spory – inspirovat se však můžete v našem článku o pitném režimu.

7. Hlavně v klidu

Všechny zmíněné rady o vhodném stravování ve vhodnou dobu mohou přijít vniveč, pokud pociťujete stres nebo úzkost. Je to tak trochu bludný kruh – čeká vás náročná prezentace nebo pracovní pohovor, kde rozhodně nechcete nechat promlouvat svůj žaludek, ale ze vší té paniky se vám vnitřnosti kroutí jak nikdy předtím. Tady pak pomůže dlouhodobá duševní hygiena a před náročnými situacemi pak relaxační techniky.

8. Projděte se

Po větším jídle je vhodné se aspoň na čtvrt hodiny projít – uklidníte se, a ještě k tomu podpoříte trávící proces. Při dlouhém sezení a nehybnosti se naopak mohou ve střevech hromadit plyny, které se pak samozřejmě dají do pohybu až v ten nejméně žádaný moment. Pokud tedy máte sedavé zaměstnání, je nejlepší se každou hodinu krátce protáhnout a procvičit, máte-li tu možnost.

Jak se Vám líbil tento článek?


Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*