Menu
WomanOnly
Make-upy a líčení

ROZHOVOR: Někdy plánujeme půl roku dopředu, říká zakladatelka GreatBoxu

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

2. 4. 2013

Ještě nedávno Češky záviděly ženám v zahraničí jejich beauty boxy neboli krabičky, v nichž každý měsíc našly několik kosmetických vzorků jako překvapení. Nakonec se hned tři značky objevily i v ČR. My vám přinášíme rozhovor se spoluzakladatelkou GreatBoxu Janou Peffkovou.

Takhle vypadal Greatbox naposledy, v březnu. Foto: Pavlína Nouzová, WomanOnly.cz

Takhle vypadal GreatBox naposledy, v březnu. Foto: Pavlína Nouzová, WomanOnly.cz

Jak vás vůbec napadlo přijít v ČR s beauty boxem?

Nápad vznikl náhodou. Setkala jsem se na počátku léta 2012 s rodinnou kamarádkou Renatou na kávě. Probíraly jsme žhavé novinky a dostaly jsme se až k nápadu z Ameriky – ke krabičce krásy. Po pár hodinách a láhvi dobrého vína jsme si řekly:„Proč to nezkusit?“. Ale to jsme neměly tušení, že podobný projekt připravují další dvě firmy! Pak už se nám nechtělo rozpracovaný GreatBox opustit.

GreatBox je tzv. beauty box neboli krabička krásy. Každý měsíc si mohou zákaznice objednat balení, ve kterém najdou několik vzorků i plných produktů od různých značek. Díky tomu mohou vyzkoušet dražší kosmetiku před tím, než ji skutečně zakoupí, nebo vyzkoušet zatím neznámou značku. Na českém trhu existují ještě dvě firmy, GreatBox je z nich nejmladší. Kromě prodeje kosmetiky se snaží i pomáhat, například v úterý 26. března byl GreatBox partnerem koncertu neziskové organizace Jahoda.

Sice vás GreatBox napadl dříve, než konkurence uvedla své krabičky na trh, ale začali jste jako poslední. Čím to bylo způsobeno?

Obě jsme měly jiné pracovní povinnosti, a tak jsme rozjezd nového projetu nechtěly uspěchat. A najednou byl podzim a my jsme nevěděly co dřív, abychom stihly předvánoční nákupní horečku.

Na koho cílíte? Z výběru produktů mi zatím přijde, že na starší zákaznice než konkurence.

Ano, náš projekt jsme připravovaly pro ženy 30+, ale naše zákaznice jsou i mladé slečny. Zatím jsme stále na počátku, budujeme povědomí a hledáme správné produkty pro správné zákaznice.

Kolik práce takový beauty box vyžaduje? Jak moc dopředu musíte plánovat?

Práce kolem krabičky krásy je opravdu různorodá. Na počátku vytvoříme koncept vydání a poté vybíráme vhodné značky, aby v aktuální edici bylo od všeho trochu – dekorativní kosmetika, péče o pleť, tělo, ruce, vlasy a dárek navíc. Naše dvě kolegyně oslovují vhodné firmy a domlouvají podmínky spolupráce, pracují na plné obrátky. Nesmím zapomenout na logistiku, marketingovou podporu projektu, ale i jednotlivých značek, zajištění kompletace krabiček, dopravu k zákaznicím…

K tomu, aby vše jelo, jak má, potřebujeme funkční a přehledné webové stránky, které neustále zlepšují naši IT odborníci. Během rutinní práce nesmíme podcenit rozvoj projektu. Je toho tolik, co bychom chtěly stihnout!

Krabičky krásy jsou v České republice pořád ještě novinka. Zdroj: archiv Greatboxu

Krabičky krásy jsou v České republice pořád ještě novinka. Zdroj: archiv GreatBoxu

Jak je složité domluvit spolupráci s některou kosmetickou značkou?

Je to jako ve všech oblastech. Některé firmy jsou projektu nakloněny a spolupracují dlouhodobě, a někdy jsou jednání trochu složitější. Problém je, že vzorky jsou drahé a firmy, které si mohou takový marketingový nástroj dovolit, mají složitý systém schvalování. Některé vzorky plánujeme i s půlročním předstihem.

Máte teď rozjednanou nějakou značku, kterou byste nám mohla prozradit?

Bohužel nemůžu být konkrétní, ale jednáme s distributorkou prémiové značky na vzájemné spolupráci trochu mimo naši klasickou edici GreatBox. Zkrátka model na míru obchodnímu partnerovi s cílením na užší cílovou skupinu.

Plánujete nějaké změny v systému? Například personalizaci produktů, možnost exchange (výměn mezi zákaznicemi, když se jim nějaký produkt nehodí)?

Ano, personalizaci připravujeme, ale zatím vybíráme neutrální kosmetiku vhodnou pro většinu zákaznic. Nechceme kopírovat konkurenční krabičky, takže hledáme svoji cestu, a to zabere více času.

Máte pocit, že se ještě rozjíždíte, nebo jste dosáhli téměř toho nejlepšího, co s GreatBoxem plánujete?

Jsme stále na počátku, zatím ani nechceme hodnotit úspěšnost našeho projektu. Máme spoustu nápadů, plánů, které chceme realizovat…

Jak řešíte vyvážení obsahů krabiček? V lednu a únoru byly zákaznice (nebo alespoň blogerky) nadšené, v březnu jsou už zklamanější. Čím je to způsobené?

Špatně jsme odhadly vkus zákaznic. Nás nadchl collagen a krém s výtažkem hadího jedu značky Iven Cosmetics, ale pro některé ženy to byl jen obyčejný no name produkt, což je velká škoda. Tato kosmetika je přitom velmi kvalitní, například pro prvotřídní vstupní suroviny a přizpůsobení přípravků místním klimatickým podmínkám. Koncept krabiček je o testování méně komerční kosmetiky, ale české zákaznice chtějí známé značky, což je škoda. Pak tu máme některé značky, které jsou (myslím trochu neprávem) špatně vnímány. A negativní reakce je na světě.

Takto to vypadá každý měsíc. Zdroj: archiv Greatboxu

Takto to vypadá každý měsíc. Zdroj: archiv GreatBoxu

Jak se vyrovnáváte s případnými stížnostmi? Udržujete si odstup, nebo je GreatBox pro vás srdeční záležitostí, a tak vás kritika zasáhne?

Negativní reakce nás vždy velmi zasáhnou, diskutujeme o nich a zjišťujeme, co bylo špatně. Navíc kritizovat něčí práci v on-line světě je tak snadné, face to face je komunikace jiná. Březnová edice nás však doufám posunula dále, poučily jsme se z ní.

Zkoušíte i vy sama produkty, které se posílají zákaznicím?

Samozřejmě, nedovolíme si nabízet něco, co bychom nezkusily! Vlastně toto je moje oblíbená část našeho podnikání – vybírat, zkoušet a diskutovat o výsledku. Stále hledáme novou značku, která by nás nadchla a kterou bychom přivedli na český trh.

Uživí vás GreatBox, nebo ho provozujete ve svém volném čase?

Možná se to někomu nezdá, ale kolem krabiček je tolik práce, že někdy nestačí pracovní doba. Naše činnost však není jen GreatBox, nabízíme i další služby převážně kosmetickým firmám.

A stále vás to baví?

Jasně, baví, bez nadšení by to nešlo. Jsme šťastné, když se nám edice povede a máme pozitivní reakce. Rády o projektu diskutujeme, hledáme zlepšení a nové kosmetické produkty a tak. Nadšení je nakažlivé, takže nám fandí i naši nejbližší.

Ohodnoťte tento článek:
5
Diskutovat

Úplňky

Právě čtete

ROZHOVOR: Někdy plánujeme půl roku dopředu, říká zakladatelka GreatBoxu