×
WomanOnly

Antioxidační spirulina jako mnohostranně účinná řasa z tropických oblastí

Spirulina
Zdroj: Depositphotos

Spiruliny jsou v poslední době hojně používány jako přírodní barvivo, ale víte, že mají také antioxidační a antibakteriální účinky? Dozvíte se také, jaké obsahují nepostradatelné látky důležité pro obnovu buněk, a tedy správnou funkci celého těla.

Je spirulina řasa, nebo sinice?

Spirulina, nebo také Arthrospira jsou z biologického hlediska sinice a můžeme je považovat za jedny z nejstarších mikroorganismů. To, čemu říkáme „spirulina“, je v podstatě rod sinic, v žádném případě se tedy nejedná o řasy, i když se spirulina jako řasa prezentuje. Celosvětově se nejvíce používají dvě odrůdy sinic – Spirulina platensis a Spirulina maxima.

Tipy na lehký oběd: Vyzkoušejte naše 3 veganské recepty

Sinice v našem jídelníčku

Není divu, že se spiruliny v běžném povědomí zaměňují za mořské řasy, neboť stejně jako ony se nejvíce využívají na asijském kontinentu a odtud se v současnosti také rozšířily do celého světa. Přirozeně se nejvíce nacházejí v tropických a subtropických jezerech, které mají díky své poloze vysoké pH (kolem 11) a zároveň mají jezerní vody vysoký obsah uhličitanů a hydrogenuhličitanů.

První zprávy o použití Spirulin (Arthrospiry) pochází od mexičana Bernal Diaz del Castilla, který v roce 1521 sledoval dění na trhu a popsal následně spiruliny: „Malé koláče vyrobené z nějakého druhu slizu, který dostanou z velkého jezera, a ze kterého vyrobí chléb s podobnou příchutí jako sýr.“ O několik let později se zmiňuje františkánský mnich Sahagun o jídle, které není „ani tráva, ani země, spíše Spirulina, která má jasně modrou barvu“. Jídlo se nazývalo Tecuitlatl, také známé pod pojmem aztécký sýr. Spiruliny jsou tedy surovina, kterou používali již staří Aztékové.

Spirulina a její účinky

Vědecká zkoumání potvrdila antivirové, antibakteriální, protikrvácivé, protizánětlivé vlastnosti. Spirulina působí proti vysokému cholesterolu a pozitivně účinkuje na onemocnění tukových jater. Provedené vědecké výzkumy zjistily, že se podílí na prevenci šedého zákalu a mozkové příhody. Působí též proti Parkinsonově chorobě. Mnoho z výše uvedených vlastností jsou přičítány antioxidačním aktivitám spirulin jako celku, nebo jejich konkrétních složek.

Spirulina jako antioxidant

Jedna z prvních vědeckých studií (Manoj a kol.) potvrzuje, že spiruliny urychlují oxidaci lipidů (65%), a to ještě rychleji něž tokoferol (35%) či beta-karoten (45%). Dále se pozdějším výzkumem zjistilo, že vodní extrakt ze spirulin má lepší antioxidační účinek (76%) než kyselina gallová (54%). Spiruliny jsou proto dobré pro ochranu buněk před chronickým onemocněním či proti srdečně-cévním chorobám. Antioxidantem ve spirulinách je například fykocyanin, který by měl potlačovat působení volných radikálů.

Spirulina jako barvivo

Fykocyanin, tento stavební antioxidant spirulin, je pigment, který vzniká při fotosyntéze. Z tohoto důvodu také slouží jako přenašeč chlorofylu, který se vyskytuje ve spirulinách. Fykocyanin je nositelem proteinů a tudíž, ač se to nezdá, mají spiruliny vysoký obsah bílkovin až 80 %.

Stavebním kamenem fokocyaninu je chromofor, který dokáže absorbovat elektromagnetické záření – především UV – proto dokážou spiruliny předcházet některým formám rakoviny.

Díky obsahu fykocyaninu a chromoformu, se spiruliny užívají nejenom jako antioxidant, ale také jako barvivo – od zelené po modrou. Nahrazují se tak synteticky užívaná barviva, jako je například brilantní modř (E133) vyráběná z uhelného dehtu, která zvyšuje riziko zhoubných nádorů. Díky pigmentu spirulin tak dnes můžeme například kupovat dětem šmoulovou zmrzlinu bez toxických barviv.

Kvasinková infekce v těle. Jak se jí konečně zbavit!

Jaké jsou nejdůležitější aminokyseliny, vitamíny a minerály ve spirulinách?

Data poskytnutá z výzkumu Earthrise z roku 2006 ukazují přehled látek, které se ve spirulinách vyskytují nejčastěji. Z esenciálních aminokyselin to jsou leucin a valin, které příznivě ovlivňují metabolismus a tvoří stavební proteiny. Z vitamínů jsou zastoupeny především vitamín A (jako 100% β-karoten) a vitamíny ze skupiny B (spiruliny obsahují také B12, nicméně pouze 20% z něj je stravitelný pro člověka). Z minerálů v nich najdeme především fosfor a vápník, které jsou základem kostí a zubů. V menší míře též sodík a hořčík.

Pro koho nejsou spiruliny vhodné?

Při konzumaci spirulin by si měli pozor dát především lidé trpící autoimunitním onemocněním, jelikož spiruliny zvyšují imunitu, čímž se zvyšuje také imunitní odpověď organismu. Spirulina může zhoršit revmatoidní artritidu a sklerózu. Těhotné a kojící ženy by se měly poradit se svým lékařem, než začnou spiruliny konzumovat.

Pěstování spiruliny

Technologie venkovní hromadné výroby spirulin se datuje do 70. let minulého století. Kvůli globalizovanému trhu se nedávno výroba rozšířila mimo několik zemí, které spiruliny historicky pěstovaly. Nejčastěji dnešní spiruliny pocházejí z čínského či amerického trhu. Spiruliny ve formě tablet pocházejí nejčastěji z Japonska, kde jsou tradičním doplňkem stravy.

Komerční výroba spirulin zahrnuje čtyři fáze: kultivaci, sklizeň, sušení a balení. Všechny tyto kroky mohou ovlivnit konečný výnos či kvalitu výrobku. Při pěstování spirulin by neměly být používány žádné pesticidy ani herbicidy.

IF neboli přerušovaný půst: nejoblíbenější způsob hubnutí

Ekologický rozměr

Nejenom masivní zemědělství degraduje přirozeně se vyskytující spiruliny, ale také kontaminace vod těžkými kovy. Už jsme si zvykli, že ryby by se neměly konzumovat více jak dvakrát do týdne, kvůli obsahu těžkých kovů jako je rtuť, olovo, kadmium, arsen. I mořské řasy jsou v současné době průmyslovým znečištěním ohroženy a nejinak je tomu u spirulin, které se přirozeně vyskytují v tropických a subtropických jezerech a jsou čím dál víc ohrožovány lodní dopravou a průmyslovou těžbou.

Jak na odkyselení organismu? Stačí dodržovat 5 pravidel zdravého životního stylu

Spirulina jako víceúčelová potravina, superpotravina

Spirulina se nemusí jíst pouze kvůli svým přednostem, ale také pro svou barvu. Můžete obarvit domácí vanilkový pudink, přidat lžíci dvě do buchty, či spirulinu přimixovat do ranního smoothie, aby mělo opravdu zelenou barvu. Zajímavou barvu tvoří třeba v tiramisu (z vlastní zkušenosti je to od mintové přes absintovou po lahvově zelenou – záleží jen na vás, jaké množství přidáte a jakou výslednou intenzitu barvy vytvoříte).

Pokud máte zájem o čistě modré zbarvení, stačí se poohlédnout po internetu – dnes se extrahují fykocyaniny ze spirulin, a ty zaručují blankytně modrou barvu.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*