×
WomanOnly

Hormony štěstí. Jak si přivodit dobrou náladu?

Jak se nakazit smíchem

Dopamin, serotonin, endorfin, tři látky známé jako hormony štěstí a dobré nálady. Ač je jejich výslovnost poněkud krkolomná, všichni je důvěrně známe. Pocity, které každý den zažíváme, jsou totiž ovlivňovány tvorbou právě těchto hormonů v našem organismu. Jak tedy vyprodukovat co nejvíce hormonů štěstí?

Endorfin

Z naší trojice pravděpodobně nejznámější. Při jeho uvolňování z hypofýzy do mozku dochází ke zlepšování nálady a navození pocitů štěstí. Do našeho těla se vyplavuje při stresu a svalové zátěži. Endorfiny jsou považovány za jakési vnitřní opiáty, jimiž tělo tlumí bolest a které činí náš život příjemnějším.

Zvýšenou produkci endorfinů vyvolává cvičení a fyzická aktivita. Jejich hladina vzrůstá už po desetiminutovém cvičení a ještě půl hodiny po prodělané fyzické námaze zůstávají ve zvýšeném množství. Čím více potu, tím více endorfinů. Ovšem pozor, pokud se máte v plánu úplně oddělat, nedostaví se pocit štěstí, ale kolaps.

Množství endorfinu se zvyšuje také při radostných a veselých zážitcích jako je poslech hudby, tanec, masáž, sex a podobně.

Serotonin

Tento hormon nervové tkáně se podílí na přenosu vzruchů a jeho dostatečná hladina ovlivňuje, jak dobře se člověk cítí. Je také zodpovědný za prostupnost některých cév, ovlivňuje kontrakci střev, brzdí sekreci žaludečních šťáv a podporuje produkci a vylučování látek podporujících trávení.

Kromě lidských emocí a nálady ovlivňuje serotonin paměť, žilní systém a chuť k jídlu. Nedostatek serotoninu naopak způsobuje poruchy spánku, deprese, podporuje agresivitu a vznik migrén.

Serotonin můžete zvýšit zejména kvalitními potravinami, mezi něž patří drůbeží maso, losos, tuňák, některé druhy zrajících sýrů, vejce, ořechy, celozrnné pečivo, listová zelenina a banány. Z potravinových doplňků jsou důležité vitaminy skupiny B. Produkci serotoninu podporuje také sluneční svit, při jeho nedostatku se tedy doporučuje pobyt na slunci.

Dopamin

Vyplavuje se v okamžiku, kdy jsme za něco odměněni, přičemž tato odměna může mít jakoukoliv formu, ať už se jedná o radost z vítězství oblíbeného sportovního týmu nebo získání dobré známky ve škole. Je spojován se systémem příjemných vjemů v mozku.

Dopamin nám pomáhá provozovat každodenní činnosti nezbytné pro přežití jako je stravování, rozmnožování a dýchání. Nedostatečná produkce dopaminu vede k menší sexuální touze, a pokožka navíc bývá citlivá na všechny druhy dotyku. Tomuto hormonu se někdy přezdívá hormon neřesti, protože se nejvíce uvolňuje při sexu. Naše potrava by měla být bohatá na bílkoviny. Jezte dostatek masa, mléčných výrobků a pšeničných klíčků. Tvorbu dopaminu ovlivňuje také kvalitní káva a čaj.

Ohodnoťte tento článek


Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*