Menu
WomanOnly
Esoterika

Jak se naučit ovládat své sny

Jak by to bylo krásné, umět si splnit všechna přání, létat v povětří a jen pouhou myšlenkou se přesouvat v prostoru a čase! Ale to všechno je skutečně možné, a to v našich snech. Teď je ještě otázka, jak dosáhnout toho, abychom si své sny pamatovali a aby se nám zdálo to, co si přejeme. Vědomé snění, v němž můžeme vůlí ovládat své sny, se nazývá lucidní snění a dá se i nacvičit tréninkem. Poradíme vám, jak na to!

Co je lucidní snění a kdy k němu dochází?

V průběhu noci se u nás postupně vystřídá několik fází REM a non REM spánku, které potřebujeme k tomu, abychom si dokonale odpočinuli. Zatímco hluboký spánek non REM nám umožňuje tvrdě spát, jako když nás do vody hodí, v REM spánkové fázi míváme velmi živé sny, které si po probuzení obvykle i vybavujeme. Pro non REM spánek je typické zpomalení srdeční frekvence a dechu, pokles tělesné teploty a zpomalení rychlých očních pohybů, ale svaly jsou schopné pohybu. Člověk se z této spánkové fáze obtížněji probouzí a po probuzení si obvykle nic nepamatuje.

Jak podpořit hluboký spánek a proč je pro nás tak důležitý?

V REM spánkové fázi je naopak mozková aktivita nejvyšší, ale tělo je zcela uvolněné a ochrnuté, proto nemůžeme pohybovat svaly. Právě pro REM spánkovou fázi je typické lucidní snění, jehož začátek někdy může být i doprovázen spánkovou paralýzou. Ta se často objevuje těsně po usnutí v poloze na zádech a vyznačuje se pocitem ochrnutí celého těla, nemožností se pohnout, pocitem silného strachu až děsu s přítomností různých nepříjemných sluchových či zrakových halucinací. Můžeme slyšet hlasy nebo vnímat nějaké bytosti u své postele. Člověk má také obvykle dojem, že je vzhůru, jedná se však o pouhou snovou iluzi.

Z paralýzy se dá probudit a poté spát dále již pokojným spánkem, anebo po jejím překonání nastává stav takzvaného opuštění těla a vznášení se po místnosti, kdy můžeme vidět i své spící fyzické tělo nebo se vypravit někam na výlet mimo prostor a čas. Po opuštění těla si svoje tělo uvědomujeme jako skutečné a nejprve máme pocit, že jsme vzhůru. Jakmile si ale uvědomíme, že spíme, můžeme své sny začít do určité míry ovládat.

Spánková paralýza jako nejděsivější porucha spánku

Jak zjistit, že jsme se probudili ve snu

Lucidní neboli bdělý sen poznáme tak, že se můžeme vznášet a létat, procházet skrze zavřené dveře či zdi a přenášet se myšlenkou v prostoru a čase. Také je možné pomocí myšlenek tvořit svou snovou realitu a komunikovat se zemřelými či s jinými bytostmi. Tehdy se zkrátka pohybujeme ve snovém světě či jinak řečeno v nějaké paralelní realitě. Všechno vypadá velmi autenticky, máme zesílené smyslové vnímání a emocionální prožívání. Říká se, že astrálně cestujeme, anebo lucidně sníme. Obojí pojmenování nemusí být zcela totožné, ale princip spočívá v tom, že zatímco spíme v posteli a naše tělo se nemůže ani hnout, ve své hlavě prožíváme nezapomenutelné zážitky.

Astrální cestování ve spánku je zážitek na celý život. Jak ho poznáte?

K ověření toho, že skutečně spíme a pohybujeme se v nějaké paralelní realitě slouží různé testy, které si můžeme stanovit sami. Například se dá zkusit levitovat a vznášet se. Pokud je to možné, víme, že spíme. Pak lze pomocí myšlenek zkoušet to, co nás napadne. Můžeme se někam podívat, procházet různé krajiny, domy a pokoje, zkoušet procházet zdí nebo měnit snovou realitu a děj svého snu. Ne všechno však jde ovládat a řídit. Takové možnosti nemáme a je to dobře.

Co všechno je při lucidním snění možné?

Některé snové zážitky k nám přicházejí samy pro hlubší pochopení našich niterných záležitostí. Ukazují se různé nezpracované obsahy našeho podvědomí, můžeme komunikovat s mrtvými nebo je nám vyjeveno varování před budoucími událostmi či nebezpečím. Možné je naprosto cokoliv. Nelze si ale hrát na bohy a myslet si, že můžeme všechno, co nás napadne, bez pokory. Cokoliv chceme zkoušet, je na naší vlastní zodpovědnost a existují hranice, za které se jít nedá.

Lucidní snění aneb když víte, že ve snu spíte. Tvořte si vlastní snový děj…

Pokud chceme něco, co nám není umožněno a není to proveditelné, snová realita se rozprskne a hodí nás to zpět do těla a do postele, kde se okamžitě probudíme. Lucidní snění je zkrátka takový malý zázrak, který se dnes těší velké popularitě a spousta lidí se pokouší si jej natrénovat pro docela obyčejnou honbu za vlastními zážitky. Někdy máme lucidní sny spontánně a ani o tom nevíme, tyto snové prožitky bývají nejpřirozenější.

Lucidní snění – Stephen LaBerge a Celia Greenová

Návod, jak se naučit ovládat své sny, představuje i kniha odborníka na lucidní snění, psychologa Stephena LaBerge (*1947), který se snažil ozřejmit vědecký základ lucidního snění a zkoumal jej na Stanfordově univerzitě. V roce 1987 založil Lucidity Institute a u nás v několika vydáních vyšla jeho kniha s názvem Lucidní snění, která s tréninkem lucidního snění rozhodně může pomoci. Průkopníků v oblasti lucidního snění bylo mnoho, jedním z dalších významných jmen je například Celia Greenová (*1935), která na toto téma publikovala v 60. letech působivou studii a která jako první přednesla názor, že lucidní snění se váže k REM spánkové fázi.

Záznamy o prožitcích z lucidního snění se ale objevují napříč časem v dílech mnoha autorů: psychologů, spisovatelů a filozofů, a to už od dob antiky.

Návod jak lucidně snít

Návodů na to, jak lucidně snít, se objevuje spousta, ale je třeba si najít svůj vlastní. Vždy je dobré před spaním nejíst těžká jídla. Samozřejmostí je také nekouřit, nepít alkohol a nebrat žádné drogy či léky na spaní. Spát bychom měli v lehkém, oděvu v dobře větrané místnosti a na místě, kde se cítíme příjemně. Pro zážitky s lucidním sněním je vhodnější usínat na zádech, anebo si brzy ráno natočit budík, pro ranním probuzení vstát, zajít si třeba na záchod, napít se, a poté jít znovu do postele a usnout v poloze na zádech.

Pro ověření snové reality a lucidity je třeba si stanovit vlastní pravidla. I když máme pocit, že jsme vzhůru a všechno je tak reálné, raději si musíme ověřit, že spíme. Nejčastěji je to možné zjištěním schopnosti se vznášet. A pro lepší zapamatování a vybavování snů není nic lepšího, než si zřídit snový deník a své sny a snové zážitky si pečlivě zapisovat. Před spaním pomáhá i lehká meditace nebo vědomé přání, abychom ve snech létali, podívali se tam a tam či dostali odpověď na nějakou palčivou otázku, která nás trápí. Těmito způsoby je možné ovládat své sny.

Zkušenosti s lucidním sněním

Ve snech jsem měla spoustu lucidních zážitků následkem spánkové paralýzy, po jejímž překonání jsem se doslova vysoukala z těla a pohybovala se po místnosti. Vše bylo tak autentické, že jsem myslela, že jsem vzhůru. Odešla jsem ke dveřím svého balkonu v ložnici, otevřela je a vyšla do tmavé noci. Vnímala jsem chlad i tmu, studený dotek zábradlí. Napadlo mě skočit z balkonu, abych se dostala ven a chtěla jsem odletět někam na výlet. Musela jsem si ale nejprve ověřit, jestli spím, protože jsem se pádem z balkonu nechtěla zranit.

To, že spím, si ověřuji tak, že se pokusím létat či vznášet. Jakmile zjistím, že to jde, skáču z balkonu a přenáším se myšlenkou kam chci, mimo prostor a čas. Nově jsem se naučila i procházet zavřenými dveřmi či zdí. Dříve mi to nešlo. Za poslední roky už nemívám spánkové paralýzy, ale rovnou se ocitnu v lucidním snu, anebo se mi něco zdá, v tomto snu jdu spát nebo ztratím vědomí, a následně se ze snového těla přenesu do další reality, v níž se probudím a kde mohu lucidně snít nebo se pohybovat v astrální sféře. Všechny tyto zážitky jsou velmi silné, osobní a nepopsatelné. (anonymní zkušenost)

Zdroje: Lucidní snění, Stephen LaBerge, Tajemství snů a jak ho rozluštit, Taťána Kročková

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Jak se naučit ovládat své sny