×
WomanOnly

Kokosový olej v kuchyni. Superpotravina, nebo čistý jed?

Kokosový olej v kuchyni
Zdroj: Shutterstock

Kokosový olej má své využití jak při výrobě kosmetiky, tak při přípravě různých pokrmů. Je neuvěřitelně všestranný a univerzální, proto jej v kuchyni využijeme nejen na smažení, ale také na pečení či vaření. Mnoho lidí kokosový olej považuje za superpotravinu a vyzdvihuje především jeho tepelnou stálost i při vysokých teplotách, exotickou chuť a v porovnání s jinými druhy tuku i příznivější nutriční hodnoty. Existují však i tací, kteří zdůrazňují nevýhody této potraviny, přičemž se odvolávají na různé internetové články, v kterých je kokosový olej nazýván „čistým jedem“. Pojďme se nyní na pozitivní a negativní účinky kokosového oleje podívat blíže.

Panenský vs. rafinovaný kokosový olej

Kokosový olej se vyrábí lisováním z dužiny kokosových ořechů. Podle způsobu zpracování rozlišujeme různé druhy kokosového oleje.

Lisováním za studena vzniká tzv. panenský kokosový olej. Jedná se o nejpřirozenější metodu, která je velmi šetrná a pomocí níž získáme skutečně kvalitní výrobek. Do panenského kokosového oleje se nepřidávají žádné syntetické prostředky, jde tedy o čistý přírodní produkt.

V případě, že kokosový olej není označen jako „panenský“, popřípadě „čistý“, se jedná o rafinovaný olej, který se získává z usušené kokosové dužiny. Vzhledem k tomu, že při tomto způsobu zpracování vznikají různé nečistoty, je nutné olej vyčistit chemickými rozpouštědly. Jelikož se rafinovaný kokosový olej vyrábí za vysokých teplot, postrádá také svou typickou vůni.

Někdy kokosový olej prochází procesem tzv. hydrogenace, jejímž cílem je tuk ztužit a prodloužit tak jeho trvanlivost. Zároveň však vznikají transmastné kyseliny, které zvyšují hladinu „špatného“ cholesterolu. Ztužený kokosový tuk je bezpochyby nejméně vhodnou variantou, ideální je sáhnout po panenském kokosovém oleji.

7 použití kokosového oleje. Odlíčí, vybělí zuby a je vynikající na vaření!

Je kokosový olej zdravý, nebo bychom se mu měli vyhýbat?

O kokosovém oleji se dlouho hovořilo jako o přírodním zázraku, který má skvělé účinky nejen na naši pokožku, ale i na celkové zdraví. V posledních letech se však vyrojily názory, že kokosový olej zdraví naopak škodí. Kde je pravda?

Velkou výhodou kokosového oleje je určitě skutečnost, že se na rozdíl od většiny ostatních rostlinných olejů při smažení nepřepaluje. V zastudena lisovaném kokosovém oleji také zůstávají zdraví prospěšné látky, jako jsou například vitaminy A, C a E.

Za jednu z hlavních nevýhod pro naše zdraví je považován vysoký obsah nasycených mastných kyselin a takřka nulový obsah esenciálních mastných kyselin. Přílišný přísun nasycených mastných kyselin má neblahý vliv na hladinu cholesterolu a zvyšuje riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Z tohoto důvodu je nutné potraviny, které je obsahují, konzumovat v rozumné míře.

Existuje řada studií, které se zabývaly vlivem kokosového oleje na hladinu cholesterolu, potažmo zdraví srdce. Jejich výsledky jsou však velmi rozporuplné. Například ze studie, kterou v roce 2004 provedl Tine Tholstrup a kol., vyplývá, že látky, které jsou obsažené mimo jiné i v kokosovém oleji, mohou zvyšovat hladinu „špatného“ cholesterolu. Studie Suraronga Chinwonga z roku 2017 zase naznačuje, že kokosový olej v potravinách může zvýšit hladinu „dobrého“ cholesterolu. A aby toho nebylo málo, z výsledků výzkumu provedeného v roce 2016 Laurencem Eyresem plyne, že konzumace kokosového oleje nemá na hladinu cholesterolu žádný významný vliv.

Je důležité podotknout, že studie, které hovoří v neprospěch kokosového oleje, nedokázaly příčinný vztah mezi touto potravinou a hladinou cholesterolu, popřípadě mírou rizika vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Pouze poukázaly na to, že takový vztah je možný. Některé významné organizace (např. WHO) však na základě těchto studií vydalo doporučení konzumaci kokosového oleje omezit.

Co to tedy znamená?

V současné době není možné říci, zda je kokosový olej superpotravina, nebo naopak „čistý jed“. Prospěšnost určité potraviny je nutné posuzovat komplexně, nelze vyslovit jednoznačný verdikt jen na základě jednotlivých látek, které obsahuje. Velmi důležitou roli zde pochopitelně hraje i celková skladba jídelníčku, množství, v jakém kokosový olej konzumujeme, naše celková fyzická aktivita apod.

Množství kokosového oleje zkrátka musíme přizpůsobit našemu jídelníčku a celkovému životnímu stylu, poté se ho určitě nemusíme bát. V této souvislosti se hodí podotknout, že nasycené mastné kyseliny by (např. dle WHO) měly tvořit max. 10 % denního energetického příjmu.

Proč jíst ryby. Vybrali jsme 5 látek, které vaše tělo potřebuje

Využití kokosového oleje při vaření, smažení a pečení

Kokosový olej lze díky nasyceným mastným kyselinám použít při přípravě smažených, pečených i vařených pokrmů. Díky exotické chuti se hodí například do asijských jídel, velmi dobře chutná také v různých polevách a krémech, při jejichž přípravě může posloužit jako rostlinná náhražka másla.

Asi nejčastěji se kokosový olej využívá na smažení, jelikož se vyznačuje tepelnou stálostí až do 200 °C. Můžeme jej použít například při přípravě palačinek nebo lívanců. Na co kokosový olej naopak vhodný není, je fritování.

Zde však možnosti využití kokosového oleje rozhodně nekončí. Kokosový olej se perfektně hodí také do studené kuchyně, například k dochucení salátů nebo různých pomazánek. Samozřejmě nesmíme zapomenout na jeho nezastupitelné místo ve vegetariánské a veganské kuchyni, kde v mnoha případech slouží jako náhražka živočišných tuků.

Jak se Vám líbil tento článek?


Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*