×
WomanOnly

Naučte se Pozdrav Slunci a dělejte ho každý den. Zlepšuje kondici i krevní oběh

Pozdrav Slunci
Zdroj: Shutterstock

Pozdrav Slunci je základní a oblíbená jógová sestava, kterou zná snad každý. I ten, kdo jinak jógu necvičí a nezasvětil jí svůj život. Pojďme si připomenout, jak se Pozdrav Slunci provádí a v čem nám může po zdravotní stránce prospět.

Co je Pozdrav Slunci a kolikrát se má opakovat?

Pozdrav Slunci se v sanskrtu nazývá súrja namaskár a je to nejznámější jogínská sestava asán, která se řadí mezi takzvanou Hatha jógu. Kromě toho, že je určena k tomu, abychom fyzicky nastartovali své tělo do nového dne, umožňuje i zharmonizovat naší psychiku. Pozdrav Slunce se dá cvičit zcela jednoduše při plném vědomí, ale také různými způsoby a v různých stavech vědomí, s nimiž pracuje jóga. Cvičit se může také opakovaně a uvádí se, že profíci dělají Pozdrav Slunci 108 krát za sebou, anebo alespoň tolikrát, kolik je vám let.

Při cvičení je důležité provádět cviky správně a také správně dýchat. Ideální je pokusit se o nějakou plynulost a pokud jste začátečníci nebo nejste zrovna v kondici, nemusíte zrovna spěchat. Vydržte v jednotlivých asánách zkrátka tak dlouho, jak je vám to příjemné.

Růst prsou: Jak ho poznat v pubertě a lze ho podpořit v dospělosti?

Jak se cvičí Pozdrav Slunci

  1. TADASANA – cvičení začíná tak, že se postavíme a spojíme dlaně před sebou. Provedeme výdech. Celé tělo je zpevněné.
  2. URDHVA TADASANA (Pozice hory) – s nádechem zvedáme rozpažené ruce nad hlavou a přitom se nadechneme.
  3. UTTANASANA – poté s předklonem těla vydechneme, ruce se dotknou podložky.
  4. URDHVA UTTANASANA – levá noha míří vzad a stabilita těla drží na pokrčeném pravém kolenu. Přitom vzpažíme ruce, lehce se zakloníme a opět se nadechneme.
  5. CHATURANGA DANDASANA – přesuneme dozadu i pravou nohu a zůstáváme v pozici obráceného písmene V, kdy se ruce opírají o podložku. Vytváříme tak svým tělem jakousi stříšku. V této pozici zadržíme dech.
  6. URDHVA MUKHA SVANASANA – následuje pozice, kdy se opíráme o zem svým trupem i bradou, ruce jsou pokrčené, vzadu se opíráme o kolena i špičky. V této ásaně provedeme výdech.
  7. ADHO MUKHA SVANASANA – dále zůstáváme opřeni dlaněmi o podložku, ale narovnáme nohy a obloukovitě prohneme trup a lehce zakloníme hlavu. Nadechneme se.
  8. Následně opět provedeme pozici číslo 5 a zadržíme dech.
  9. Pokračujeme pozicí číslo 4, ale tentokrát s výměnou nohou, takže vzadu je nyní pravá noha, vpředu levá, a v této ásaně se nadechneme.
  10. Pak již následuje znovu pozice číslo 3 s výdechem a propnutím nohou.
  11. Dále je na řadě stoj s rukama nad hlavou a nádechem.
  12. Nakonec skončíme ve stejné pozici se sepjatýma rukama, v jaké jsme Pozdrav Slunci začínali.

Pozdrav Slunci a jeho účinky na zdraví

  • povzbuzuje krevní oběh
  • podporuje činnost štítné žlázy
  • zvyšuje celkovou pružnost a obratnost
  • uklidňuje nervy a harmonizuje psychiku
  • pomáhá zvyšovat fyzickou kondici
  • napomáhá lepšímu metabolismu a hubnutí
  • zvyšuje schopnost koncentrace
  • podporuje trávení
  • protahuje zádové svaly
  • protahuje zkrácené lýtkové svaly
  • posiluje svaly na rukou

Obličejová jóga pomáhá proti vráskám a vytváří hezčí rysy obličeje. Jak ji provádět?

Kdy necvičit Pozdrav Slunci

  • při menstruaci
  • ve vysokém stupni těhotenství
  • při vysokém krevním tlaku
  • při arytmii a srdečních potížích
  • při výhřezu ploténky
  • při ischiasu

Jak se Vám líbil tento článek?


Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*