×
WomanOnly

Jóga a stres. Jaké má jóga blahodárné účincích na naši psychiku?

Stres se zdá jako všudypřítomná metla lidstva, které se v moderním světě snad nelze vyhnout. To je dost možná pravda. Různými praktikami nicméně můžeme posílit naši odolnost vůči stresu. Jedním ze způsobů je jóga.

Projevy akutního stresu

·       Rychlejší tep a srdeční aktivita

·       Pocení

·       Svalové napětí

·       Stažení žaludku

·       Játra uvolňují glukózu nutnou pro produkci energie

·       Rozšířené zorničky

·       Větší prokrvení svalů

Stres definujeme jako změnu vnějšího, ale i našeho vnitřního prostředí nebo dokonce myšlenek, která vyžaduje úměrnou odpověď organismu, jenž se vůči této změně musí přizpůsobit. Jednat se může o reakci psychickou, emoční či fyzickou.

Pozitivní a negativní stres

Stres může mít pozitivní charakter, třeba když nás v práci povýší. Tehdy nás udržuje ve střehu, vybudí k aktivitě a brání tomu, abychom se ocitli v nebezpečí. „Takový stres ale musí být krátkodobý. Naproti tomu existuje stres negativní, kdy neustále čelíme průběžnému tlaku bez momentů úlevy či klidu. Člověk je pak přepracovaný a vzniká tenze,“ říká lektorka a zakladatelka center zdravého životního stylu Domů jógy Věra Vojtěchová.

Hot (Bikram) jóga. Spalte až 900 kalorií v jedné lekci

„Organismus nejprve vyhodnocuje podnět, zda jej vnímat jako stres. Činí tak na základě toho, co momentálně vnímá a zkušeností z minulosti,“ vysvětluje praktická lékařka MUDr. Irena Sobotková z Lékařského domu Praha 7. „Vyhodnotí-li ji jako stres, začnou se dít dvě věci. Jako součást poplachové reakce se aktivuje sympatický nervový systém, který je oproti parasympatickému stimulační, a také část mozku zvaná hypotalamus. Žlázy s vnitřní sekrecí pak začínají produkovat stresové hormony adrenalin a kortizol a v organismu se začnou projevovat akutní symptomy stresu,“ popisuje dále lékařka.

Dlouhodobý stres se může projevovat i fyziologickými symptomy, jako jsou bolesti hlavy, problémy s trávením, hypertenze, problémy se spánkem či bolestmi, například na hrudníku. Stres může navíc zhoršovat i symptomy jiných existujících onemocnění, mimo jiné artrózy, astmatu, diabetu a srdečně – cévních chorob. Jak upozorňuje MUDr. Sobotková, častý je také rozvoj nebo markantní zhoršení kožních onemocnění v důsledků přemíry stresu. Jenže jak se stresu skutečně zbavit?

Odpověď je ve vás

Pokud máte pocit, že to snad ani není možné, protože máte plno práce a povinností, které za vás nikdo neudělá, vězte, že úlevy od stresu můžete dosáhnout vlastním vnitřním zklidněním a smířením se stavem věcí. „Jedním ze způsobů, jak podobného smíření dosáhnout, může být jóga. Zjednodušeně řečeno, spočívá v protahování a posilování těla v naprosté koncentraci v různých pozicích za kontrolovaného a pomalého dýchání. Tělesná schránka i mysl tak svým způsobem relaxují, ale zároveň dobíjí energii,“ popisuje Věra Vojtěchová.

Jóga v těhotenství? Jedno z nejvhodnějších cvičení!

Dokládá i studie provedená na Deakinově univerzitě v Melbourne. Vědci zde zkoumali vliv šestitýdenního pravidelné praktikování jógy na vnímání stresu. Praktikování zahrnovalo dechové techniky (pránajámy), fyzické cvičení (ásany), řízenou relaxaci a meditaci. Účastníky studie podrobili vědci psychometrickým měřením před zahájením studie a po šesti týdnech praktikování. Tato závěrečná měření, stejně jako subjektivní pocity respondentů, vykázala redukci symptomů stresu, úzkostí a depresí.

Fyziologie stresu

Žlázy s vnitřní sekrecí produkují na základě signálů hormony jako adrenalin a kortizol. V dobách minulých nám pomáhaly přežít nebezpečí, připravit se na boj nebo útěk. V dnešní době už boji či útěk obvykle nehrozí, chybí nám ale tím pádem schopnost, jak tyto stresové hormony z těla vyplavit. A pokud jejich hladina zůstává dlouhodobě zvýšená, objevit se mohou zdravotní komplikace.

Co konkrétně při józe na psychiku působí?

Jak navazuje lékařka Sobotková, při některých druzích aktivit včetně jógy dochází totiž k regulaci aktivity sympatického nervového systému, včetně soustavy hypotalamus, hypofýza a nadledvinky, a spouští se naopak systém parasympatický. „A právě ten je zodpovědný za fyzické uvolnění organismu a zklidnění,“ vysvětluje podstatu úlevy od stresu.

„Při soustředění na provádění pozic se zbavujeme našich nutkavých myšlenek a mentálního napětí, zklidňujeme mysl a užíváme si přítomného okamžiku. To vše pozdvihuje náladu a dodává vnitřní klid,“ tvrdí Věra Vojtěchová. Podle ní je však třeba se józe začít věnovat a při praktikování být skutečně duchem přítomen. Základem pravidelné praktikování. Jednorázové cvičení může od stresu návalem uvolněných endorfinů ulevit, nicméně pokud má jít o úlevu dlouhodobou, je třeba s jógou strávit více času.

Ženšen pravý. Kořen života vás zbaví stresu či srovná hladinu cukru

Pozitivní vliv jógy při stresu

1. Zklidní tělo: Správně prováděné pozice uleví od tenze a podpoří relaxaci. Působí na žlázy s vnitřní sekrecí, které spouští produkci hormonů zodpovědných za uvolnění.

2. Zklidní mysl: Když se začnete soustředit na jedinou věc, kterou je správné provádění pozic propojené s dechem, okolní svět jako by se rozplynul, přestanete se zabývat svými starostmi a nastoupí žádoucí zklidnění. S pravidelným cvičením toho dosáhnete i jindy než při praktikování.

3. Správné dýchání: Při stresu dýcháme mělce a rychle, což může vyvolávat další tenzi. Při józe je základem hluboké, soustředěné dýchání, které přináší úlevu od úzkostí.

4. Pochopíte, jak funguje mysl: Díky józe si uvědomíte, jak funguje mysl a jak je možné nastavit ji na vědomé prožívání přítomného okamžiku. Když pak nastane stresová situace, nemusíte na ni reagovat negativně, ale můžete si vědomě zvolit reakci klidovou.

5. Vypustíte emoce: Negativní emoce jako strach, zlost či vina mohou být příčinou stresu, zejména, pokud je v sobě držíme. Prostřednictvím jógy se této emoční energie můžete zbavit. Ideální jsou pro tento účel pozice uvolňující ramena a boky, kde se tenze hromadí.

Pokud s jógou nemáte dosud žádné zkušenosti, měli byste se zpočátku vypravit na vedené lekce jógy, kde se naučíte provádět správně základní pozice. „Kombinovat můžete také domácí cvičení s návštěvami lekcí ve studiu. Díky tomu můžete v józe a objevovat její další zákoutí,“ dodává k tomu Věra Vojtěchová.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*