×
WomanOnly

Ploché nohy. Co pro ně můžeme udělat hlavně v létě?

Ploché nohy

Ploché nohy dovedou potrápit i dospělé, není to jen problém u dětí. Naopak ploché nohy u dospělých mívají mnohem závažnější dopad na celkové zdraví, zejména postavení páteře a funkci celého pohybového ústrojí. Jak vlastně plochou nohu poznáme a co proti ní můžeme dělat? Zejména v létě pomáhá bosá chůze, ovšem pozor, pouze za určitých podmínek!

Plochonoží u dospělých a jeho následky

Ploché nohy, neboli snížená nožní klenba, mohou být velmi často se vyskytující získanou nebo vrozenou, vadou, která způsobuje značné problémy v oblasti celého pohybového systému. Následkem plochých nohou u dospělých mohou pak být nejen bolesti nohou, ale i kolenních a kyčelních kloubů a zad – beder, kříží, dokonce i ramen a hlavně také krční páteře.

Chodidla jsou velmi důležitým orgánem, protože nesou váhu člověka po celý jeho život. A ne vždy se k nim chováme s úctou. Chodidla si však zaslouží zvláštní péči a je třeba o ně dobře pečovat! Je potřeba podporovat zdravý vývoj nožní klenby už od batolecího věku a zajistit adekvátní zatěžování plochy chodidel.

Co způsobuje ploché nohy?

Ploché nohy způsobuje nesprávná chůze, nevhodná obuv, často také obezita a nedostatek přiměřeného pohybu. Plochá noha se může objevit už od dětství díky nesprávné manipulaci s dítětem. Je pravda, že děti do tří let mívají zcela přirozeně baculaté a ploché nohy. Teprve později dochází k vývoji nožní klenby. Pokud se ale dítě příliš brzo posazuje, nebo se často nechává v chodítku či hopsadle, rozhodně to správnému vývoji jeho pohybového systému neprospívá. Své také dělá nedostatek přiměřeného pohybu, nezdravá výživa, nadváha či dětská obezita, volba nesprávné obuvi a bosé pobíhání po rovných a tvrdých dlaždicích.

Rodiče by měli preferovat takovou obuv, která splňuje přísné pediatrické a ortopedické podmínky. Je rovněž důležité nosit boty, které mají pevnou patu. Nohám také neprospívá chůze po plovoucích podlahách a tvrdých dlaždicích. V tomto případě pomůže jedině ortopedická obuv, kterou má ale smysl nosit u dětí až od tří let. Bosá chůze je vhodná taktéž, ale venku a v členitém terénu. Jinak opravdu dochází k tomu, že se nám ploché nohy budou zhoršovat, namísto toho, aby tomu bylo naopak.

Jaké typy plochých nohou rozeznáváme?

Ploché nohy bývají nejčastěji získanou vadou. Vrozená plochá noha se vyskytuje vzácně jako následek srůstu některých kostí, což pak negativně ovlivňuje schopnost chůze. Flexibilní plochá noha se často objevuje u dětí předškolního věku a jedná se o svalovou nerovnováhu s vbočením patní části nohy.

Získaná plochá noha je vada způsobená volností vazivového aparátu a svalovou ochablostí, může se objevit například i po úrazu. Mnohdy také souvisí se špatným postavením hlezenních a kolenních kloubů. Noha je pak při chůzi značně přetěžovaná a dostavuje se bolest nebo chronická únava. Svou negativní roli hraje i nesprávná obuv, dlouhé stání nebo nepřiměřená sportovní zátěž.

Vše o barefoot. Návrat ke zdravé chůzi je teď v módě!

Jak poznáme plochou nohu?

Plochá noha je snížená nožní klenba. Pokud jde jen o mírnou deformaci, není příliš viditelná a potíže poznáme až při větší zátěži při chůzi. Ploché nohy jsou dobře rozpoznatelné na otisku nohy na podložce. Podle toho také dobře ploché nohy poznáme. U zdravého chodidla je při otisku na podložce chybějící střední část, kde má být klenba nohy zvednutá, tudíž se neotiskne. Pokud je i při otisku chodidla velmi patrná střední část nohy, znamená to, že má člověk ploché nohy. A to samozřejmě zpravidla bývá ve stejné míře na obou chodidlech.

Rozlišují se tři stupně plochonoží, a to podle toho jak moc je klenba snížená a jak moc se při testování na podložku chodidlo barevně otiskne. S tím samozřejmě také souvisí potíže, které z této deformity chodidla vyplývají.

Ploché nohy – příznaky a následky

Jaké problémy nám mohou ploché nohy způsobovat? Plochá noha se zdá být banálním problémem, ale následky plochých nohou jsou velmi nepříjemné. Jsou to především:

  • bolesti a otoky nohou
  • bolesti v různých částech zad
  • potíže se stabilitou
  • bolesti a otoky kloubů
  • nesprávné držení těla
  • skolióza
  • křeče lýtek a chodidla
  • celková tělesná únava
  • bolest v kyčlích
  • potíže a blokády krční páteře, motání hlavy
  • problémy s patami a Achillovými šlachami
  • deformace prstů u nohou
  • vybočení palce
  • vznik patních ostruh
  • zkracování svalů a svrašťování kloubních pouzder
  • změny na páteři (výrůstky, deformace…)
  • artróza
  • výhřez plotének

Jak na ploché nohy?

Při plochých nohou se provádí již od dětského věku (od tří let) korekce pomocí speciálních ortopedických vložek, které by měly být vytvořeny na míru. Kromě toho je ale i vhodné cvičení, posilování dlouhých a krátkých ohýbačů, oddalování palce, bosá chůze po členitém terénu (písku, trávě, štěrku, oblázcích a podobně), chůze po nakloněné rovině, odpovídající obuv s pevným opatkem kopírující přirozený tvar nohy.

Obuv bychom také měli přirozeně střídat, nenosit boty na vysokém podpatku, nenosit neprodyšnou obuv, příliš úzkou a malou obuv a též ne boty s úzkou špičkou. Prsty potřebují mít dostatek volnosti a je potřebné, aby každý prst na noze byl schopen se přirozeně pohybovat. Výborným tipem může být barefoot obuv na léto, avšak rozhodně do členitého terénu a jen na krátkou dobu u těžkých deformit. Barefoot botičky jsou především vhodnou prevencí, v případě vážných potíží spíše zhoršují problémy se zády. Pokud však v nich vydržíte každý den aspoň chvíli ve velmi členitém terénu, přirozeně tak chodidlo posilujete a pomáháte svým plochým nohou k tomu, aby ploché nebyly.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*