×
WomanOnly

Proč by ženy s osteoporózou neměly jíst tavené sýry?

Tavený sýr a osteoporoza

Osteoporóza trápí spoustu žen po přechodu. Většina z nich se snaží o to, doplňovat do těla dostatečné množství vápníku v přijatelné a dobře vstřebatelné formě. Jaké jsou ideální zdroje kalcia, a proč bychom neměli konzumovat tavené sýry?

Jak se projevuje nedostatek vápníku?

Vápník je nezbytný prvek, který bychom měli všichni přijímat především ve stravě. Je důležitý pro stavbu kostí, zubů a správnou funkci nervů a svalů. Nejvíce vápníku potřebují děti a těhotné i kojící ženy. Při jeho velkém nedostatku dochází k odebírání vápníku z kostí. Nejprve z čelistí, pak ze žeber, obratlů a nakonec i z kostí končetin. Důsledkem toho je pak osteoporóza.

Nedostatek vápníku se může projevit jako únava, slabost, řídnutí kostí, svalové křeče, závratě, záškuby končetin, ztuhlost kloubů nebo potíže s pamětí. Jedním z příznaků může být také paradentóza. Všechno však může napravit dostatečný příjem vápníku ve stravě, který by však měl být užíván společně s vitamínem D, C a kyselinou listovou pro snadnější vstřebávání a využití v organismu. Konzumace dostatečného množství vápníku je nutností pro zabránění pozdějších problémů s osteoporózou.

V čem je vápník?

Mezi potraviny bohaté na vápník patří sezamové semínko, mák, mandle, brokolice, mořské řasy, pohanka, fíky, olivy, lískové oříšky, pistácie, sója, fazole, kapusta, cizrna, zelí, celer, artyčok, špenát, mangold a hlávkový salát. Z potravin náležejících živočišné říši je to mléko, zejména tvarohové sýry, vejce a sardinky. Pokud nemůžete mléčné produkty, jezte co nejčastěji mořské plody, ryby nebo rybičky v konzervě – šproty, sardinky, sledě, tuňáka a podobně.

Tavené sýry oslabují kosti

U konzumace mléka a mléčných produktů však pozor! Nejsou zase tak zdravé a už se jim nepřikládá takový význam jako dříve. Mohou za to především alergie na kasein a nesnášenlivost laktózy, všelijaké autoimunitní poruchy a nadměrná produkce hlenů, která se po konzumaci mléka často objevuje.

Také se obecně nedoporučuje jíst tavené sýry, a to nejen ženám, kterým hrozí osteoporóza, ale v podstatě nikomu, ani dětem. V čem je problém? Tavené sýry vás totiž naopak o vápník připraví, než aby vám jej do těla dodaly. Obsahují totiž hodně tavicích solí na bázi fosforečnanů, které omezují vstřebávání vápníku, protože tělo vápník s fosforem přijímá pouze v určitém poměru. Tavené sýry tak přímo přispívají ke vzniku osteoporózy a oslabují kosti!

Výživa při osteoporóze

Pokud již máte zjištěnou osteoporózu, v žádném případě nepijte alkohol, nekuřte a nedávejte si kávu ani jiné nápoje obsahující kofein, ale zato si klidně dopřejte kvalitní čokoládu nebo chalvu, která obsahuje sezamové semínko bohaté na vápník. Každý večer byste měla sníst jedny celé sardinky nebo rybičky v konzervě. Vyhněte se obloukem všem taveným sýrům! Pokud vám nevadí mléčné produkty, jezte tvarohové sýry a tvrdý eidam. Plísňových sýrů byste se rovněž měla raději vzdát.

Jezte často ořechy, například pistácie, mandle nebo para ořechy, slunečnicová semínka a fíky. Pokud máte občas chuť na něco sladkého, kromě chalvy a kvalitní čokolády si dejte makový koláč nebo sušenky s mákem, připravené z mandlového mléka a melasy. Nepřehánějte to s vlákninou a klidně si i občas dopřejte tofu nebo zakysaný jogurt z kokosového mléka.



1 Komentář Proč by ženy s osteoporózou neměly jíst tavené sýry?

  1. Pistácie nejsou ořechy a nejlepším zdrojem vápníků z ořechů včetně omega mastných kyslelin jsou vlašské ořechy v poměru 1:1 s ořechy lískovými. Stačí několik kusů denně, větší množství se nevstřebá. Ano, z mléka je zdravý jen tvaroh a eidam, všechno ostatní člověku obecně škodí včetně bifido výrobků, které je možné nahraditprodávanými probio kapslemi z lékárny. Stačí tak dvakrát za měsíc obnovit mikroflóru ve střevech, pokud se moc nejí maso, tak zelenina udrží počet bifido a laktobacilek v optimálním množství.
    Osteoporóza je také věcí zátěže organismu, tedy je třeba fyzická zátěž, třeba fyzická práce nebo nějaký pohyb, svižnější chůze je optimální nejen kvůli osteoporóze.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*