Menu
WomanOnly
Psychologie

Trauma nám může ničit život. Dá se ho zbavit?

Trauma dokáže pořádně znepříjemňovat a ničit náš život. Bývá závažným důsledkem traumatické události, která se na nás navždy podepíše. Jak s takovým traumatem pracovat, aby se nám ulevilo a náš život opět nabral jasný a radostný směr? Dá se takového traumatu úplně zbavit?

Co je to trauma

Trauma je silná emocionální reakce na nějakou traumatizující událost. Trauma může u citlivého jedince způsobit naprosto cokoliv. Pokud jde o nějakou typickou traumatickou událost, její následky si někteří lidé nesou třeba jen pár týdnů, zatímco jiní i celé roky. Trauma může být akutní nebo chronické. Nejvíce je vzniku traumatu vystaven člověk, který už si nese nějaká jiná traumata a který má velmi citlivou nervovou soustavu a křehkou psychiku nebo také ten, kdo nemá žádnou podporu a pochopení ze strany svého okolí a zůstává na to sám.

Domácí násilí na mužích. Proč to ženy dělají a proč muži zůstávají?

Co patří mezi traumatické události

Trauma způsobují traumatické události, které život přináší. Jejich prožití může u někoho způsobit závažné následky v podobě fyzických a duševních potíží, mezi něž patří i častý pocit ohrožení a strachu. Reakce na tyto události mohou být různé, člověk si také často neuvědomuje, že si prožil trauma a snaží se nepříjemné následky traumatu popírat v rámci přirozených obranných mechanismů.

Mezi takové traumatické události, které mohou trauma způsobit patří například:

  • prožít dopravní nehodu či být svědkem dopravní nehody
  • zranění a nepříjemný či vážný úraz
  • vážné onemocnění s rizikem smrti
  • válečný konflikt, válka, být vojákem ve válce
  • ztráta dítěte (potrat, smrt dítěte)
  • rozvod, ztráta partnera nebo svěření dítěte do péče druhého rodiče
  • přírodní katastrofa
  • teroristické události
  • znásilnění
  • fyzické napadení
  • být vykraden či někým okraden
  • domácí násilí
  • týrání v dětství
  • být svědkem něčího úmrtí
  • smrt v rodině
  • být ve výkonu trestu
  • nucené vystěhování

Reakce na traumatické události mohou být různé

Lidé na traumatizující události a těžké životní situace reagují různě. Prvotní typickou reakcí je šok a popření, pak se může dostavit obviňování sebe či někoho jiného. Problém způsobuje to, že člověk neumí tento životní zážitek a zkušenost přijmout a nedokáže se s tím vyrovnat. Pak mohou nastat různé další následky traumatu nebo se rozvine posttraumatická stresová porucha. To může nastat až za pár týdnů od události, zpravidla za 4 až 6 týdnů. Velmi závažná mohou být traumata z dětství, která přetrvávají až do dospělosti a narušují kvalitu života.

I muži potřebují svoje mužské kruhy. Doma nebrečí a v hospodě frajeří

Jak se projevuje trauma a posttraumatická stresová porucha

Mezi typické následky traumatu patří tyto projevy:

  • nespavost nebo noční můry, noční děsy
  • opakovaný pláč
  • opakované drásající vzpomínky na traumatickou událost
  • neustálé přehrávání si události v mysli a vytváření různých řešení
  • intenzivní strach, že se to stane znovu
  • strach o své blízké
  • stavy úzkosti nebo panické ataky
  • fyzická bolest na hrudi
  • bolesti hlavy, nevolnost, trávicí obtíže
  • prudké změny nálad, nesoustředěnost
  • vztek, agresivita a útočnost
  • trvalá nervozita a neklid
  • pocity viny a selhání
  • únava, deprese, neschopnost zapojit se do běžného života
  • vyhýbání se tomuto tématu, neschopnost o tom mluvit
  • mohou se objevit i sklony k sebevraždě

Čím více dojde k popírání traumatu, tím více se trauma může připomínat fyzickými projevy při zdánlivě a navenek vyrovnané psychice člověka. Posttraumatická stresová porucha pak již zasahuje vnitřní nastavení a hormonální systém, takže dochází k nejrůznějším nepříjemným neurotickým projevům. Lidé zasaženi posttraumatickou stresovou poruchou mají velmi vysokou hladinu stresových hormonů. V jiných případech fyzické či psychické projevy vyvolává zejména vzpomínka na traumatický zážitek, který se někdy naše podvědomí snaží z ochranných důvodů automaticky vytěsnit tak, abychom měli pocit, že se to nikdy nestalo. Silné reakce na vzpomínky na trauma mohou přetrvávat i celé roky.

Proč někdo utrpí trauma a jiný ne

Odborníci nevědí, proč někteří lidé utrpí trauma a jiní, kteří prožijí stejně traumatickou událost, si žádné následky nenesou. Je to dáno geneticky, typem nervové soustavy, odolností naší psychiky a povahou, které jednak dědíme, dále také hrají roli další psychologické a sociální faktory. Podle některých psychologů rozhoduje i vysoká míra vyhýbání se problémům, sebeobviňování, mnohé komplexy nebo pocity viny, které u daného jedince už samy o sobě zadělávají na posttraumatickou stresovou poruchu a to, že si tento citlivý člověk následky traumatu nese mnohem déle a intenzívněji.

Rorschachův test inkoustových skvrn odhalí traumata či duševní poruchy. Jak funguje?

Jak se srovnat s traumatem

Velmi zásadní je podstoupit dlouhodobou, kvalitní a účinnou psychoterapii. Používá se například kognitivně behaviorální terapie nebo i regresní terapie, desenzibilizace vzpomínek či v krajních případech hypnóza. Při léčbě traumatu se vyplatí také skupinová terapie, setkávání se a sdílení s lidmi, kteří prožili stejnou traumatizující událost. Pomoci může i jóga, meditace, arteterapie či některé další a odborně vedené alternativní terapie.

Je důležité naučit se o svých myšlenkách a pocitech otevřeně mluvit. Člověk se často příliš stahuje do sebe, ale je dobré, když se časem zapojí do činnosti ostatních, nevyhýbá se přátelům a společnosti, dále si ponechává své koníčky a záliby. Pomáhá pravidelný režim, žádné změny, správná životospráva a zdravá strava, pohyb na čerstvém vzduchu, dostatek spánku a nízká zátěž na psychiku a výkon, nízká míra dalšího stresu. To se dá zajistit dlouhodobější nemocenskou nebo změnou pracovního vytížení. Člověk musí hodně odpočívat, najít si něco, co jej v životě bude těšit a co mu může znovu pomoci objevit důvěru a radost ze života.

Arteterapie či antistresové omalovánky vám pomohou překonat trauma či zvýšit sebevědomí

Je také nutné vyhnout se drogám, návykovým lékům a alkoholu, člověk v tomto stanu by mohl velice snadno spadnout do nějakých závislostí. Prožít si trauma není ostuda a je třeba se v těžkých chvílích mít o koho opřít, o partnera a rodinu. Někdy se traumatizovaný člověk neobejde ani bez psychofarmak.

Zdroje: Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD) – Healthline, What is trauma? Types, symptoms, and treatments – Medicinalnewstoday, Traumatic Events: Causes, Effects, and Management

Ohodnoťte tento článek:
5

Úplňky

Právě čtete

Trauma nám může ničit život. Dá se ho zbavit?