×
WomanOnly

Zbavte se podzimní deprese aneb proč byste měli cvičit několikrát týdně

Cvičení a deprese
Cvičení s kamarádkou může účinkovat dvojnásob

Chcete zvládnout deprese bez léků a psychologa? Naordinujte si místo antidepresiv cvičení a fyzickou aktivitu!

Podzim je v plném proudu, z letního času jsme přešli na zimní, dříve se stmívá, sluníčko vystřídalo sychravé počasí. V práci na nás vše padá, nic nestíháme, navíc se blíží předvánoční shon. Naprosto ideální podmínky pro podzimní depresi! Jak nejúčinněji se proti takové depce bránit? Určitě pohybem a vyváženou stravou, protože ne nadarmo se říká, že ve zdravém těle zdravý duch!

Co je deprese a jaké jsou její projevy?

Depresi můžeme zařadit mezi poruchy nálady. Jedná se o patologický smutek bez zjevné příčiny. Člověk mající „depku“ je smutný, plačtivý, má snížené sebevědomí, trpí pocity beznaděje a není schopný se radovat. Váhá, nedokáže se objektivně rozhodovat, hlavou se mu neustále honí myšlenky a možnosti, ale bez výsledku. Činnosti, které ho dosud naplňovaly, jej najednou nebaví, je unavený a bez energie, může mít problémy se spánkem či pamětí.

Mezi tělesné příznaky patří nechuť k jídlu a následné hubnutí nebo přibírání, zácpa, bolesti zad, nezájem o sex či nepravidelný menstruační cyklus u žen. V případě, že příznaky trvají déle jak dva měsíce, je vhodné vyhledat odbornou pomoc.

S depresivní epizodou se během svého života setká asi 17 % lidí. Velmi časté je například poporodní blues. U 3 % populace však může jít o depresivní poruchu, kterou bychom neměli podceňovat. Člověk je buď apatický, nemá o nic zájem, nebo naopak úzkostný a vyvíjí neúčelnou zvýšenou aktivitu. Úzkostné typy depresí mohou přerůst až v dezorganizované jednání a dotyčný může ublížit sobě nebo někomu blízkému. Zkuste se otestovat na depresi.

Jaké jsou příčiny deprese a jak ji léčit?

Depresi způsobuje nevyvážené chemické prostředí v mozku. K propuknutí deprese pak stačí dlouhodobý stres, nahromaděné problémy nebo traumatizující zážitek. Sklony k depresi bývají často dědičné. U lehkých poruch bývá dostačující ambulantní péče psychologa nebo psychiatra, kdy pacient dochází na psychoterapii. Těžší poruchy se léčí antidepresivy v kombinaci opět s psychoterapií. U těžkých forem deprese je nutná dokonce hospitalizace.

Je vůbec možné léčit depresi cvičením?

Pokud váš stav není vážný, smutná nálada a další lehké projevy deprese netrvají dlouho, pokuste se s ní nejprve porvat sami. Domníváte se, že léčit depresi cvičením je nemožné? Vědci na Univerzitě Durham v Severní Kalifornii odhalili silný účinek pohybu při boji s depresí. A také britští odborníci z Univerzity v Bristolu zastávají ve svých studiích názor, že pohyb je při potlačování deprese a úzkostí dokonce mnohem účinnější než medikamenty. Zdůrazňují však, že je nutné dbát na pravidelnost cvičení. Zato fyzická námaha při práci stejné účinky bohužel nemá.

Jak často cvičit proti depresi?

Výzkum kanadských vědců na Dukeově univerzitě prokázal účinek již pouhých 8 minut každodenní intenzivní jízdy na rotopedu, jež odstraňuje příznaky deprese, napětí, hněvu a únavy. Není proto nutné začínat hned s dlouhými tréninky. Bohatě postačí cvičit tak dlouho, abyste se zpotili. Pouhých 30 minut čtyřikrát týdně může dělat zázraky.

Cvičení a deprese
Vylezte z postele a běžte si zacvičit

Srovnávací studie prokázaly, že podobné cvičení má stejné účinky jako nízké dávky antidepresiv. Nejdůležitější je však pravidelnost. Pravidelné cvičení pozitivně ovlivňuje chemické látky v mozku. Po chvíli aktivity se na nervových spojích objevují endorfiny, což jsou látky tlumící bolest, a ne nadarmo se jim říká hormony štěstí.

Je ale nutné si uvědomit, že pokud trpíte depresí, je nezbytné u pravidelného cvičení setrvat delší dobu. Po několika cvičeních pravděpodobně výrazný posun k lepšímu neucítíte. Pokud sportujete alespoň chvilku každý den, musíte setrvat minimálně týden. To však neplatí pro napětí, úzkost, hněv nebo únavu. Cvičení může potlačit tyto pocity dokonce hned po první fyzické aktivitě. Po prvotním zlepšení se příznaky deprese zpravidla během čtyř až šesti měsíců postupně zmírňují a člověk se dostává do duševní pohody.

Jaký pohyb zvolit při boji s depresí?

Britští vědci prokázali, že nejsilnější pozitivní dopad na psychiku má pravidelné energické cvičení, během kterého sledovaní jedinci spálili hodně energie. Nejvhodnější je dynamická chůze a jiné formy aerobního cvičení. Žádoucí je cvičení libovolně obměňovat. Můžete střídat rychlé procházky s jízdou na kole nebo lekcí aerobiku. Cvičit byste měli v příjemném prostředí, kde se cítíte dobře. Pokud sedíte celý den v kanceláři, určitě volte pohyb na čerstvém vzduchu, protože celodenním pobytem v místnosti se připravujete o dávku vitaminu D, který tělo produkuje při vystavení slunečnímu záření a jenž prokazatelně chrání proti depresi. A příroda působí blahodárně na naši psychiku obecně.

7 filmů, které vás zbaví podzimní deprese

Protože za nedílnou součást léčby deprese se považuje také navazování nových sociálních kontaktů, nebojte se vyrazit mezi lidi. Nemusíte hned trávit každý týden několik hodin ve fitness centru, ale i na procházce můžete potkat někoho milého, kdo se na vás usměje, nebo prohodíte pár slov se sousedem, něčemu se společně třeba i zasmějete, a hned se budete cítit lépe.

Jste odhodlaní postavit se své depresi čelem?

Při boji s depresí pravděpodobně narazíte na problém s vůlí. Budete mít problém se k pohybu donutit. Však slabá vůle je jedním z průvodních příznaků samotné deprese. Položte si dvě otázky: „Opravdu to nejde? Nevymlouvám se jen?“ Držíme palce, ať nad svou leností zvítězíte. Uvidíte, že blahodárné účinky cvičení se určitě brzy dostaví! A nebojte, nejste v tom sami. Možná ani netušíte, že známé osobnosti jako Winston Churchill, Ernest Hemingway, Andy Warhol, Vincent van Gogh, Lev Nikolajevič Tolstoj nebo Miloš Kopecký se s depresí také potýkali a možná právě proto je jejich tvorba něčím výjimečná.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*