×
WomanOnly

Kontroverzní sója – škodí či prospívá našemu zdraví?

Sója
Zdroj: Shutterstock

O prospěšnosti či škodlivosti sóji se vedou spory již celé dekády. Zatímco podle některých studií sója například chrání před rakovinou prsu, podle jiných ji zase naopak způsobuje a oba tábory přitom paradoxně argumentují obsahem rostlinného estrogenu. Kvůli hormonům se také u mužů řeší riziko rakoviny prostaty či úbytku mužského hormonu testosteronu. Podívejme se tedy v tomto článku na otázku, zda sója pomáhá či škodí, za jakých okolností, a co jsou již překonané mýty.

Sója obsahuje kvalitní bílkoviny

Z hlediska nutričních hodnot je sója brána velmi pozitivně. Jakožto druh luštěniny je to potravina bohatá na vlákninu, vitamíny B, draslík a hořčík. Velice však ale záleží, v jaké formě sóju konzumujeme – o tom ale až za chvíli. Především je však sója vyhledávaná jako potravina bohatá na kvalitní bílkoviny, které obsahují všech 9 esenciálních aminokyselin, které naše tělo potřebuje. Proto ji velmi často používají nejen vegani jako částečnou náhradu živočišných bílkovin, ale i sportovci jakožto protein pro růst svalové hmoty.

Makrobiotické recepty pro úplné začátečníky. Upečte makovec z jahel

Isoflavon – ženský hormon v sóji

Proč tedy všechny ty kontroverze kolem sóji? Spory vyvolává především vysoký obsah isoflavonů, což je typ rostlinného estrogenu (tzv. fytoestrogeny), jenž se do určité míry podobá ženskému hormonu. Tyto isoflavony se částečně dokážou vázat na estrogenové receptory v lidském těle a způsobovat tak estrogenovou aktivitu. Zjednodušeně lze říct, že sója obsahuje takovou slabší formu ženských hormonů. Zvlášť ohledně mužů proto existuje obava, zda tyto hormony například nesnižují hladinu testosteronu.

Isoflavony se mimochodem běžně prodávají v lékárnách jakožto doplněk stravy pro ženy v klimakteriu. Sója navíc není jedinou potravinou, která obsahuje rostlinné estrogeny. Vysoký podíl těchto látek obsahují především lněná a sezamová semínka, česnek, sušené ovoce či pšeničné otruby.

Tofu, tempeh, extrudát – co z toho je nejzdravější?

Co se zdraví týče, ve velké míře záleží na typu sójového produktu a na tom, jak moc je zpracovaný. Mezi nejvíce zpracované produkty patří především sójový extrudát (známý jako „sójové maso“ či „sójové kostky“) a sójové proteiny – zde jde často o izolované bílkoviny, které jsou zbaveny všech ostatních nutričních látek obsažených v sóje (částečně ztratí i obsah oněch kontroverzních isoflavonů). Ne, že by byly tyto výrobky škodlivé samy o sobě, to určitě ne – jen se jedná o samostatnou bílkovinu, kterou je třeba doplnit vyváženou stravou.

Nejlepší formou je naopak miso (fermentované dochucovadlo a základ populární polévky) a obzvláště pak tempeh – jedná se o uvařené sójové boby, které projdou za pomoci ušlechtilé plísně fermentací, což výživovou hodnotu a stravitelnost sóji ještě zvyšuje. Tempeh totiž obsahuje probiotika, která mají pozitivní vliv na trávení a imunitu (probiotika se běžně vyskytují v různých v kvašených, fermentovaných a kysaných potravinách).

Někde mezi tím pak stojí edamame (mladé sójové lusky), sójové mléko a tofu (což je v podstatě sražené sójové mléko). Sice se jedná o zpracované potraviny, ale zachovávají si většinu důležitých výživových látek. Tofu má navíc díky přidávání síranu vápenatého, který se používá jako srážedlo, vyšší obsah vápníku.

Recept: Pad thai s kuřecím masem, tofu nebo krevetami

Sója a rakovina prsu

Jedna z nejčastějších obav ohledně možné škodlivosti sóji se týkala rakoviny prsu. Stojí za tím lékařský předpoklad, že zvýšená hladina estrogenů v těle žen zvyšuje riziko vzniku rakoviny – odtud pak pochází hypotéza, že isoflavony obsažené v sóji zvyšují hladinu estrogenu v těle, a tím pádem i riziko rakoviny. Experimenty, které tuto hypotézu měly dokázat, většinou probíhaly na laboratorních zvířatech, kterým byly podávány mnohonásobné dávky isoflavonu. U dlouhodobých studií na lidech se však ukázalo, že konzumace běžných porcí sóji (několikrát do týdne) nezvyšuje riziko karcinomu. Stejně tak je mýtus, že by sója díky obsahu fytoestrogenu zvětšovala ženám prsa.

V posledních deseti letech také začínají přibývat lékařské studie, které zjišťují opak – tedy že sója snižuje riziko vzniku rakoviny prsu, případně zvyšuje šanci na přežití při jejím vzniku. Některé z těchto studií naznačují, že to platí zejména u asijských žen a dívek, které sóju běžně konzumují již od dětství, či alespoň od puberty. Na ověřené závěry je však zatím ještě brzy.

Sója při menopauze

Během menopauzy se ženám snižují v těle hladiny hormonu estrogenu, což má za následek typické příznaky, jako je únava, vaginální suchost, a především návaly horka. Předběžné lékařské průzkumy ukazují, že rostlinné estrogeny (isoflavony) obsažené v sóje mohou zmírňovat četnost či intenzitu těchto příznaků. V lékárnách jsou dokonce k dostání doplňky stravy, které obsahují isoflavony extrahované právě ze sójových bobů. Ačkoli se však tyto doplňky prodávají i bez předpisu, jejich užívání je vhodné konzultovat s lékařem. U zvýšeného příjmu sóji nad doporučenou denní dávku či doplňkového isoflavonu by si měly dát pozor především ty ženy, které mají rakovinu prsu v rodinně.

Avokádo v kuchyni. Proč jej zařadit do jídelníčku a tipy na snadné a rychlé recepty

Sója v těhotenství

Co se týče otázky sóji v těhotenství, hlavní roli tu opět hrají isoflavony – řeší se jejich vliv na hormonální rovnováhu matky a zdravý vývoj dítěte. Z toho, co víme, by však v rozumném množství (párkrát do týdne) neměla sója způsobovat žádné problémy. Sója navíc může částečně zajistit příjem kvalitních bílkovin, které jsou v těhotenství velice důležité. Tofu a sójové mléko je zase dobrým zdrojem vápníku.

V každém případě je lepší ale upřednostnit fermentované sójové výrobky, jako je tempeh a miso. Problémem by také mohla být geneticky modifikovaná (GMO) sója, se kterou však u nás díky evropské legislativě vůbec nepřijdeme do styku.

Ztráta libida a růst prsou u mužů?

Jsou zaznamenány ojedinělé případy, kdy někteří muži měli po nadměrné konzumaci sóji problémy spojené s hormonem isoflavonem. V jednom případě šlo například o 19–letého mladíka, který trpěl náhlou ztrátou libida a erektilní dysfunkcí. Krevní testy ukázaly, že má sníženou hladinu testosteronu a za příčinu byla označena nadměrná konzumace sóji v jeho nevyvážené veganské stravě. Po upravení diety se vše vrátilo do pořádku. Jiný případ zase popisuje 60–letého Japonce, který rovněž zaznamenal úbytek libida, a vedle toho se u něj navíc objevila gynekomastie, tedy zvětšení prsních žláz u mužů. Ukázalo se, že tento postarší muž z Japonska pil každý den zhruba 3 litry (!) sójového mléka.

Růst prsou: Jak ho poznat v pubertě a lze ho podpořit v dospělosti?

Takže ano, sója může mít neblahý efekt na zdraví mužů, ale pouze v krajních případech nadměrné konzumace. Jak už je tomu u všech potravin, nadměrná konzumace čehokoli je zkrátka škodlivá. Zdravý člověk může jíst sóju a sójové produkty klidně i několikrát do týdne zcela bez omezení.

Sója a rakovina prostaty

Vzhledem k obsahu rostlinného estrogenu zde dlouho existovalo podezření, že by sója mohla zvyšovat riziko vzniku rakoviny prostaty. To však jednoduše vyvrací fakt, že rakovina prostaty se nejčastěji objevuje v naší západní společnosti, kde není konzumace sóji nijak zvlášť rozšířena, zatímco u asijských mužů je výskyt tohoto typu rakoviny minimální. Mohlo by se sice namítnout, že Asijci jsou na sóju více adaptovaní, neboť zde má sója svou tisíciletou tradici, ale není to příliš pravděpodobné. Naopak se ukazuje, že u Asijců, kteří se přestěhovali na západ a přešli na západní jídelníček, se výskyt rakoviny prostaty zvyšuje.

Spor už se tak dnes nevede ani tak o to, zda sója rakovinu způsobuje, jako spíš o to, jestli sója nedokáže dokonce i snižovat riziko jejího vzniku. V tomhle ohledu jsou však všechny studie v počátcích a na věrohodné výsledky si ještě počkáme.

5/5 - (1 vote)

5/5 - (1 vote)


Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*