Menu
WomanOnly
Zdraví a výživa

Trápí vás nafouklé břicho po jídle či před menstruací? Poradíme, co s ním

Nadýmání a plynatost čas od času trápí každého. Když se však nafouklé břicho objevuje téměř po každém jídle, může jít o vážnější problém. Jaké mohou být příčiny a kdy je namístě návštěva lékaře? A co nafouklé břicho při menstruaci – existuje nějaký způsob, jak se ho zbavit, nebo je nutné se s tímto poměrně rozšířeným jevem smířit?

Nafouklé břicho po jídle

Nadýmání po jídle obvykle nepředstavuje důvod k obavám, tedy alespoň za předpokladu, že k němu dochází občas a ze zjevných příčin. Těmi může být například konzumace nadýmavých potravin, mezi které patří luštěniny, některé druhy zeleniny (zelí, brokolice, květák), ovoce nebo kynuté pečivo. Nafouklé břicho může být také důsledkem pití sycených nápojů nebo alkoholu, především vína.

Z dlouhodobějšího hlediska lze nadýmání přičítat celkově nevhodnému jídelníčku, ve kterém chybí či naopak přebývá vláknina. Ta je totiž naprosto nezbytná pro správné fungování trávicího traktu a při jejím nedostatku dochází k potížím, jako je práva nafouklé břicho nebo zácpa. Problémy však paradoxně způsobuje také nadbytek vlákniny, který se může projevovat nadýmáním a průjmy.

Doporučené denní množství vlákniny je cca 30 g. Podle Světové zdravotnické organizace bychom měli každý den sníst zhruba pět porcí (400 g) ovoce a zeleniny.

Platí, že nedostatek vlákniny je obecně mnohem rozšířenější než nadbytek.

Bolestivá menstruace: Víme, jak zmírnit potíže přírodní cestou

Jak předcházet nafouklému břichu po jídle

1. Dejte si pozor na to, co jíte

Pokud jste nedávno změnili způsob stravování a zařadili do svého jídelníčku větší množství zeleniny, ovoce a luštěnin, je pravděpodobné, že vás zpočátku bude trápit nafouklé břicho. Dobrou zprávou je, že se jedná jen o přechodný stav a váš organismus si po nějaké době zvykne.

Stále však platí, že některé druhy luštěnin či zeleniny nadýmají více než jiné. Jedná se především o:

  • čočku
  • fazole
  • hrách
  • jablka
  • pomeranče
  • brokolici
  • kapustu
  • zelí
  • cibuli

Nadýmavé účinky neloupaných luštěnin lze do jisté míry eliminovat máčením. Namočte luštěniny před vařením na osm a více hodin, aby se zbavily nadýmavých látek a staly se lépe stravitelnými.

Příčinou nafouklého břicha mohou být také potraviny s vysokým obsahem tuku. Tělo totiž tuky tráví pomaleji než jiné živiny, kvůli čemuž dochází ke zpomalování vyprazdňování žaludku. U některých jedinců to pak může způsobovat právě nadýmaní.

Jestliže chcete předejít nadýmání, dejte pozor také na to, co pijete. Jak jsme již zmínili, nafouklé břicho je zcela běžnou záležitostí po vypití bublinkových nápojů a také některých druhů alkoholu, například piva nebo vína.

2. Jezte pomalu a v tichosti

Hltání má za následek to, že společně s jídlem polykáme také vzduch. To se záhy projeví v podobě tvrdého nafouklého břicha. Jíst a pít by se mělo v klidu, aby nedocházelo ke zbytečnému hromadění plynu v trávicím traktu.

K polykání většího množství vzduchu přispívá také žvýkání žvýkaček a mluvení při jídle. Sáhodlouhé či zanícené debaty u večeře tedy nejsou nejvhodnější, ačkoliv je jídlo běžně považováno za společenskou událost.

3. Po jídle se projděte

Lehká fyzická aktivita po jídle pomáhá k lepšímu trávení a odstraňování plynů z trávicího traktu, čímž předchází nadýmání. Na druhou stranu by se to s pohybem při plném žaludku nemělo přehánět, proto určitě není vhodné jít hned po obědě do posilovny nebo běhat. Ideální je nenáročná procházka, popřípadě neintenzivní cvičení.

Nafouklé břicho při menstruaci

Nafouklé břicho je velmi častým příznakem premenstruačního syndromu (PMS), stejně jako bolest prsou, otékání nohou nebo chutě na sladké. Nadýmání se obvykle objevuje několik dní před začátkem menstruace a s příchodem krvácení postupně vymizí.

Příčinou nafouklého břicha při menstruaci je změna hladiny hormonů, zejména progesteronu a estrogenu. Hormonální změny před menstruací způsobují také jiné symptomy PMS, například zadržování vody.

Nadýmání před menstruací bohužel nelze úplně zabránit, nicméně existují různé způsoby, jak se nafouklého břicha alespoň částečně zbavit.

Problémy žen s hormonální nerovnováhou nesouvisí jen s menstruací. Umíte ji rozpoznat?

Co pomáhá na nafouklé břicho

Ne vždy je v našich silách nadýmání předcházet. Hodí se proto vědět, jak si od nafouklého břicha pomoci. O nadýmání se s největší pravděpodobností jedná v případě, že:

  • máte pocity plného nebo většího břicha než obvykle
  • břicho vás bolí
  • zaznamenali jste škrundání či neobvyklé pocity v břiše

Tyto symptomy naznačují zvýšené množství plynů ve střevech. V některých případech se přidávají další potíže jako zácpa či naopak průjem. Nafouklé břicho bývá tvrdé a může, ale nemusí bolet.

Jak se zbavit nafouklého břicha po jídle či při menstruaci:

  • pijte hodně vody
  • zacvičte si
  • máte-li zácpu, dejte si potraviny s vysokým obsahem vlákniny (zeleninu, ovoce)
  • jezte menší porce
  • zkuste masáž břicha (zprava doleva)

Čemu se při nadýmání vyhnout:

  • syceným nápojům, kofeinu, alkoholu
  • nadýmavým potravinám (luštěninám, cibuli, zelí apod.)
  • velkým porcím jídla
  • pokrmům s vysokým obsahem soli, cukru, tuku
  • polotovarům a jídlům s vysokým obsahem „chemie“

Výše zmíněná opatření pomáhají na nafouklé břicho obecně, nezáleží tedy na tom, zda je příčinou nadýmání menstruace nebo dietní chyba.

Pokud trpíte na nadýmání před menstruací a nafouklé břicho vás omezuje, možná vám gynekolog doporučí hormonální antikoncepci. Vyzkoušet lze také potravinové doplňky, které zamezují zadržování vody v těle. Ty sice nezabraňují tvorbě plynů ve střevech, ale pomáhají k vyloučení přebytečné vody, kvůli níž se břicho zdá nafouklé a velké.

Co když je břicho nafouklé trvale?

Je-li příčinou nadýmání a plynatosti konzumace nadýmavých potravin nebo blížící se menstruace, nejde zpravidla o žádnou zdravotní hrozbu. Pokud je však nafouklé břicho trvalou záležitostí, je potřeba zbystřit.

Příčiny trvale nafouklého břicha mohou být obecně vzato závažné i vcelku banální. Patří mezi ně opakované dietní chyby, intolerance, různá onemocnění či nedostatek pohybu. Dlouhodobě se s nadýmáním potýkají například lidé, jejichž jídelníček neobsahuje dostatečné množství vlákniny. Další možnou příčinou je konzumace vysokého množství soli, cukru a tuku, pití bublinkových nápojů a nedostatek pohybu.

Anýz na kašel, plynatost i menstruační bolesti. Jak ho využít a pěstovat?

Neustále nafouklé břicho však může být také důsledkem různých typů alergie či intolerance.

Máte podezření, že vám některá potravina či skupina potravin nedělá dobře? V tom případě ji na čas vysaďte a uvidíte, zda dojde ke zlepšení. Případně rovnou zažádejte svého praktického lékaře o testy na potravinové intolerance a alergie.

Dlouhodobě nafouklým břichem se dále mohou projevovat nemoci jako Crohnova choroba, celiakie nebo syndrom dráždivého tračníku.

Kdy navštívit lékaře?

Pokud vás nafouklé břicho trápí déle jak tři týdny nebo se u vás nadýmání objevuje často (a jeho příčinou není menstruace), je vhodné navštívit praktického lékaře. To samé platí v případě, že je nafouklé břicho doprovázeno i jinými symptomy, jako je vyrážka, nevolnost, dlouhotrvající zácpa či průjem, únava nebo úbytek hmotnosti.

Zdroje: medicalneswtoday.com, healthline.com, omargailani.com.au, healthline.com, nhs.uk, who.int, vimcojim.cz

Ohodnoťte tento článek:
2,8
Právě čtete

Trápí vás nafouklé břicho po jídle či před menstruací? Poradíme, co s ním