Olej do kuchyně patří. Víte, jaký olej se na co hodí?

Sezamový olej
Sezamový olej

Olej do kuchyně prostě patří a vaření si bez něj již nedokážeme ani moc představit. Když svého věrného pomocníka v kuchyni požádáte o olej, jaký olej vám podá? Možná ten, kterého máte nejvíce, protože byl v akci, možná podá olivový olej, nebo řepkový, slunečnicový, rostlinný či sezamový? Olejů je tolik, že by se z toho jeden zbláznil, proto jejich správné užití ani moc neřešíme. Není však na škodu vědět, který se na co hodí, abychom nejen v kuchyni mohly být my ženy opět za ty moudřejší.

Olivový olej do kuchyně (hlavně studené)

S olivovými oleji je to trošku složitější. Existuje hodně druhů olivových olejů, které se navzájem od sebe liší kvalitou zpracování. Zjednodušeně řečeno, nejkvalitnějším olivovým olejem je extra panenský (extra virgin), jelikož je plný vitamínů a minerálů. Je také charakteristický zlatavou zelenkavou barvou, silnou olivovou vůní a chutí. Extra panenský olivový olej má nízký kouřový bod, proto se nehodí na smažení či pečení. Nejlepší je používat olivový olej na pokrmy, které se nezahřívají, například do salátů nebo na dresinky.

Ne vždy je nutné používat nejvyšší kvalitu

Třebaže se v případě extra panenského olivového oleje jedná o nejkvalitnější druh olivového oleje, neznamená to, že je vhodné jej užívat univerzálně na všechno. Méně kvalitní olivové oleje nemají tak výraznou olivovou chuť a barva bývá světlá. Ovšem má vysoký bod kouře, proto se hodí i na grilování. Není ani potřeba používat vždy extra panenský olivový olej, v zásadě platí, že olivový olej nemusíte přidávat do pokrmů ve kterých chuť a aroma olivového oleje nevyniknou.

Slunečnicový olej do kuchyně (teplé i studené)

Slunečnicový olej se báječně hodí na pečení pro svou jemnou chuť, která nijak nepřebíjí ostatní ingredience. Buchty a jiné moučníky bývají díky slunečnicovému oleji vláčné i několik dnů. Dle National Sunflower Asscociation má právě slunečnicový olej nejvyšší poměr dobrých tuků – mono nenasycených, které přispívají ke zlepšení hladiny cholesterolu.

Sezamový olej jako ochucovadlo

Sezamový olej je olej, ale nehodí se na vaření jako takové. I přesto by však měl mít místo ve vaší kuchyni. Jeho sladká, téměř ořechová chuť se hodí spíše jako ochucovadlo do pokrmů, kam běžně přidáváte olej. Právě sezamový olej je jednou z hlavních ingrediencí asijských pokrmů.

Kokosový olej

Určitě jste zaznamenali ten rozruch okolo kokosového oleje, který tak nějak již utichl. Kokosový olej mnozí považovali za zázrak, někteří jej dokonce přidávají i do kávy.

7 použití kokosového oleje. Odlíčí, vybělí zuby a je vynikající na vaření!

Co je na kokosovém oleji tak úžasného?

Čím vlastně kokosový olej všem tak učaroval? Je dietní? Bez kalorií? Ale kdepak, je to pořád jenom olej. Kokosový olej je však považován za tuk, který zlepšuje hladinu cholesterolu a je tak zdravější alternativou jiných olejů. Pokud toužíte po silné kokosové vůni, používejte k pečení extra panenský nebo panenský kokosový olej.

Na pečení je kokosový olej hvězda

A kde se nevíce hodí kokosový olej používat? Právě na to pečení. Tady zazáří. Kokosový olej je při pokojové teplotě tuhý, takže dobře nahradí tuhé tuky a pokud chcete tekutý olej, není nic jednoduššího, než mírně kokosový olej zahřát. V horkých letních dnech můžete zpozorovat, že je váš kokosový olej zcela tekutý.

Řepkový olej

Řepkový olej je v našich kuchyních prostě stálicí. Čas od času jej vytlačí jiný olej, který je zrovna in, jako třeba ten kokosový, a pak se k němu často pokorně vrátíme.

Je řepkový olej horší než ostatní oleje?

Nelze říci, že by řepkový olej byl horší nebo lepší než jiné oleje. I ten řepkový olej je považován za zdravější volbu tuku, říkají to i odborníci z Harvardu. Také říkají, že řepkový olej by se neměl používat při příliš vysokých teplotách, třeba na smažení, jelikož vysoké teploty v oleji zničí to dobré a přemění tak nenasycené tuky na trans tuky. Z dobrého tuku se tak zahříváním na vysoké teploty stane tuk špatný.

Rostlinný olej do kuchyně na všechno (skoro)

Rostlinný olej? Co se skrývá pod pojmem rostlinný olej? Směska různých olejů, proto často nad ním ohrneme nos. Také bývá nejlevnější. Ale i přesto všechno se jej hodí mít v kuchyni po ruce.

Univerzální použití rostlinného oleje

Proč? To na co se nehodí ostatní oleje, je ten rostlinný pan ideál – na smažení. A vůbec, rostlinný olej je jedním z nejuniverzálnějších typů oleje a dá se dost dobře použít v jakémkoli receptu, kde je psáno olivový olej. Co však platí na jednu stranu, neplatí na druhou a neměli byste nahrazovat v receptu rostlinný olej tím olivovým, zvláště ne pak v případech, kdy jej budete zahřívat.

Smažení nebude nikdy zdraví prospěšné

Ovšem nenechte se zmást. To, že se rostlinný olej doporučuje na smažení, nedělá ze smažených jídel pochopitelně nic zdravého. Pouze bude smažený pokrm chutný, nikoli však zdravý.

Arašídový olej do kuchyně rozhodně patří

Řekli jsme, že rostlinný olej je jedním z nejlepších olejů na smažení? Tak si k němu připište ještě jeden, ten arašídový. To nejlepší na arašídovém oleji je, že neabsorbuje a nepřenáší chutě a vůně. Takže jej můžete použít na smažení kuřete a pak v tomtéž oleji ještě můžete osmažit hranolky.

Arašídový olej má vysoký bod kouře

Rovněž arašídový olej smíte zahřívat na vyšší teploty než většinu ostatních olejů. Ti, kteří smaženým pokrmům příliš neholdují, potěší i ta zdravější stránka, kterou arašídový olej má. Nemáte-li tedy alergii na ořechy (ovšem výzkumy ukázaly, že vysoce rafinované arašídové oleje mnohdy nepředstavují pro alergiky na ořechy nebezpečí).

Arašídový olej je zdravý

Arašídový olej obsahuje vysoké množství zdravých tuků a málo těch špatných. Možná se vám bude také líbit jeho jemná ořechová příchuť.

Avokádový olej do kuchyně jako dělaný

Stejně tak, jako je avokádo úžasné, nebude pro vás asi překvapením, že úžasný je i avokádový olej. Kdybychom měli avokádový olej k některému oleji přirovnat, byl by to jednoznačně olivový olej. Oba oleje si jsou rovny jak v tucích, tak kaloriích. Avokádový se přesto od toho olivového liší v chuti a textuře. Chuť avokádového oleje je máslovější a textura bohatší. A použití avokádového oleje?

Oproti olivovému oleji má avokádový přesto něco navíc

Hodí se na totéž, co olej olivový – zkrátka do všeho, co nebudete tepelně zahřívat. Vzhledem k tomu, že má avokádový olej oproti olivovému oleji vyšší bod kouře, hodí se i do teplých pokrmů či na pečení. Jde ve své podstatě o relativně univerzální olej, ale v čem skutečně nejvíce vyniká, je příprava jídel zastudena. Zvláště pak domácí majonéza z avokádového oleje bude naprosto bezkonkurenční.

Palmový olej do kuchyně ani nikam jinam nepatří

Palmový olej, to je ten špatný hoch mezi všemi ostatními oleji. A všechno to, co jste o něm slyšeli, je pravda. Kvůli palmovému oleji dochází k devastaci deštných pralesů, včetně biotopu tygrů, slonů, nosorožců i domorodých obyvatel, které sdílí domov s nejohroženějšími druhy živočichů na světě.

Mýty o palmovém oleji. Je pravda vše, co o něm slyšíme?

Palmový olej se dá snadno nahradit

Nestačí-li vám tento úhel pohledu, potom vás možná přesvědčí, že konzumace palmového oleje nemá žádné benefity na zdraví. Jedinou výhodou palmového oleje je, že je při pokojové teplotě pevný, stejně tak jako kokosový olej, který právě je vhodnou alternativou toho palmového.

Olej do kuchyně patří. Víte, jaký olej se na co hodí?
4.1 (82.61%) 23 hlas[ů]


2 Komentáře Olej do kuchyně patří. Víte, jaký olej se na co hodí?

  1. Zřejmě asi dostala zaplaceno za ty bludy, na řepkovém se dá smažit a na slunečnicovém ne, to se psalo nedávno a dnes to píše obráceně.
    Když se používal slunečnicový na smažení, tak to bylo špatně a nejlepší na to byl Babišův řepkový, kterého bylo dost (a také samej pesticid). Dnes když Babiš dělá z řepky biopaliva, tak ho je málo a už je zase nejlepší ten slunečnicový, Takže výsledek je…., že nám tu krmí uši tím kdo podplatí tu či onu propagaci a ty materiáli jako je avokádový či kokosový olej si zkuste jít běžně koupit, Ještě arašídový se dá sem tam někde koupit

  2. Hloupá Albrechtová – oleje do kuchyně nepatří a zvlášť dva, tolik propagované, tedy řepkový, který podporuje vznik Alzheimerovy choroby a slunečnicový, co nám ničí cévy. Takže když už, tak jen panenský olivový zastudena a obyčejný na tepelnou úpravu. Pak ještě panenský kokosový. Na olejích se nesmaží, smaží se na sádle a přepuštěném másle.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*