×
WomanOnly

10 zajímavých příznaků stresu. Ovlivňuje nás více, než si myslíme

Stres, slovo skloňované ve všech pádech. Všichni víme, co to znamená a jak je nám bídně, když na nás stres dolehne. Jsme nervózní, unavené, vystrašené a protivné. Uvědomuje si však, jak moc na nás stres doléhá? Máme pro vás kompletní seznam příznaků, které ho doprovází. 

Ztuhlé svaly

V pravěku byla pro lidi dominantní stresová situace setkání s predátorem. Reakcí na tento, ale i jakýkoliv jiný stres, je buď útok, nebo útěk. K oběma variantám je potřeba zapojit svaly. Tedy napnout svaly a bojovat, nebo utíkat. I když nám dnes útok šelmy nehrozí, při stresu stále zatínáme svaly. Zatímco pračlověk je povolil v okamžiku, kdy zvíře zabil nebo utekl, my zapomínáme svaly povolit. V těle tak vznikají svalové dysbalance. Hlavní oblastí těchto dysabalancí jsou záda a nejvíce pak svaly kolem krční páteře, které pak pekelně bolí.

Oční tiky

Už jste někdy zažil, že vám nekontrolovatelně začalo škubat oko, oční víčko či okolí oka? Jedná se o další příznak stresu. Jestliže máte tu možnost, zkuste se v tu chvíli zadívat do přírody a klidně dýchat. Pomoci by vám mělo i chvilkové zklidnění. Zavřete oči a představte si nějaké klidné oblíbené místo a uvolněte se. Dejte pauzu vašim očím i vaší mysli.

Okusovaní nehtů a nehtových kůžiček

Také patříte k chronickým kousačkám nehtů nebo nehtových kůžiček? Pravděpodobně to děláte proto, že tímto způsobem uvolňujete stres a napětí. Jakmile pocítíte nutkání k okusování, své ruce nějak zamětstnejte. Doma si  nehty nalakujte, to vám v kousání zcela jistě zabrání. Do práce si pořiďte antistresový míček, posilovač prstů (různé kroužky) nebo si mačkejte takzvanou inteligentní plastelínu, abyste okusování zamezili.

Poškozené zuby

Poškodit zuby může nejen nesprávná a nedostatečná péče, ale i stres. Ptáte se, jak je to možné? Ve stresu máme tendenci zatínat svaly celého těla a tedy k sobě stisknout čelisti a tím se pak obrušuje zubní sklovina. U někoho se  vyskytuje noční skřípání zubů, kdy o sebe zuby drhnou tím, jak pevně k sobě čelisti tiskneme. Kromě relaxace a uvolnění vám může pomoct i váš stomatolog, který vám poradí s výběrem dentálních chráničů.

 

Zapomnětlivost

Ve stresu zapomínáme. Čím více se toho snažíme zapamatovat, čím více toho máme v hlavě najednou, tím větší je pravděpodobnost, že na něco zapomeneme. Vědci to vysvětlují tím, že chronický stres zmenšuje část mozku, která se nazývá hippocampus, který je  zodpovědný za paměť. Jeho funkce  a velikost se naštěstí vrací k normálu ve chvíli, kdy stres opadne.

Špatná pleť

Pubertu už máte dávno šťastně za sebou, ale vaše pleť si toho jaksi zapomněla všimnout. Trápí-li vás pupínky a vyrážka a cítíte-li se pod tlakem, seznamte se s dalším věrnou družkou stresu – špatnou pletí. Naše pokožka totiž funguje jako stresový barometr, který signalizuje, že jakmile se něco děje uvnitř organismu, odrazí se to i na naší pleti.

Nevolnost

Žaludek je jako na vodě a pociťujete nutkání ke zvracení? Tak to  nemusíte být těhotné, ale „jen“ vystresované. Ano, stres ovlivňuje i naše zažívání a u někoho způsobuje právě žaludeční nevolnosti, které mohou vést až k žaludečním vředům.

Ospalost

Stres také zapříčiňuje to, že se cítíme pomalé, ospalé a bez energie. Je to dáno tím, že při stresu nám stoupne hladina adrenalinu, čímž se tělo hodně nabudí, ale posléze také velmi rychle vyčerpá. Při stresu potřebujeme spát více než kdykoliv jindy. Jednak spotřebováváme více energie, a jednak je náš spánek vlivem stresu méně kvalitní. Naše doporučení zní: choďte spát dříve nebo si zdřímněte na půl hodiny odpoledne.

Zmatek a chaos

Nedokážeme se na nic plně soustředit, jsme roztěkané a rozhodnutí, jestli k večeři bude kuře nebo salát, nám v určitých okamžicích připadá jako neřešitelný problém. I tuto zmatenost, chaotičnost a nerozhodnost přičtěte na vrub stresu.

Neplodnost

Snažíte se o miminko a ne a ne se zadařit. Všechna vaše i partnerova vyšetření jsou v pořádku a kýžené dvě čárky na testu stále nikde. Jedná se o další příznak stresu. Vaše tělo je natolik stažené, že se nedokáže uvolnit a počít. Zkuste cvičit uvolňovací cvičení nebo přímo metodu cvičení podle Mojžíšové.

Stresu se úplně zbavit nelze, můžeme se však naučit odpočívat a relaxovat. Někomu pomůže jít si zaběhat, další si raději sedne s knížkou nebo se sejde s kamarádkou. Důležité je najít si to, co nás opravdu uvolňuje a pravidelně se této aktivitě věnovat, jinak se vám snadno může stát, že vás postihnou všechny zmíněné příznaky stresu a stres naplno ovládne váš život.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*