×
WomanOnly

Jak poznat autoimunitní onemocnění a pomůže úprava jídelníčku?

Autoimunitní onemocnění a jídelníček

Když imunitní systém nefunguje tak, jak má, začne napadat zdravé buňky. Jaký dopad to má na celý organismus a co se s tím dá dělat? Lze přehnané řádění naší imunity ovlivnit či zcela zastavit pomocí stravy? Co bychom měli jíst a čeho se raději vzdát?

Proč jsme nemocní?

Zdraví máme jenom jedno. Je velmi křehké a musíme si ho chránit. Za některé problémy si lidé mohou svým nestřídmým způsobem života sami, za jiné ne. Může jít o různé genetické poruchy nebo selhání imunity, která začne atakovat svoje vlastní zdravé buňky. Na vině mnoha takovýchto nemocí je stres, který bývá nejčastějším spouštěcím faktorem. Svou roli ale hraje i dědičnost, životní prostředí a samozřejmě náš vlastní životní styl.

Autoimunitních onemocnění obecně stále přibývá. Někdy není vůbec jednoduché je diagnostikovat, natožpak je léčit. Lékaři si s nimi ještě stále nedovedou spolehlivě poradit. A  jak tyto nemoci vznikají? Imunitní systém, který nás chrání před nemocemi, se z nějakého důvodu zblázní a začne napadat naše zdravé buňky a tkáně. Výsledkem jsou pak třeba revmatoidní artritida, poruchy štítné žlázy, Crohnova choroba, ulcerózní kolitida, roztroušená skleróza, celiakie, lupus, myasthenia gravis a další vážné diagnózy.

Příznaky autoimunitního onemocnění

Autoimunitní onemocnění mívají dlouhodobé a plíživé symptomy, které se někdy obtížně rozeznávají. Podstatou většiny z nich bývá chronický zánět, který v organismu způsobuje nějakou paseku. Příznaky mohou být podivné a různorodé. Může jít například o dlouhodobou únavu, která může být až extrémní, kloubní a svalové bolesti, celkovou slabost, zvětšené uzliny či výraznější změny váhy – úbytek nebo přibírání.

Dále to mohou být poruchy spánku, neklid, nervozita nebo deprese, trávicí obtíže nejrůznějšího druhu, migrény, kvasinkové infekce, alergie, astma, kožní problémy, poruchy paměti nebo třeba silný premenstruační syndrom. Někdy se může objevit i dlouhodobě lehce zvýšená teplota. Člověk si může myslet, že všechno tohle je jen dočasné kvůli stresu, pak třeba symptomy zase zmizí a objeví se za půl roku. Pokud se vám ale něco takového stává, buďte v pozoru. Může jít o skutečné příznaky autoimunitního onemocnění.

Jak na chronický zánět v těle?

Ať už prokazatelně nějakou autoimunitní chorobou trpíte a byla vám diagnostikovaná, anebo máte nejrůznější výše zmíněné příznaky, dobrou zprávou je, že s tím lze skutečně něco dělat. Obecně se ví, že autoimunitní onemocnění obvykle bývají na celý život a jsou chronické povahy, často vážné a nevyléčitelné. V rámci přesně stanovené léčby vašim ošetřujícím lékařem, je možné vyzkoušet cokoli, co by mohlo pomoci zastavit progresi onemocnění a nastolit relativní klid. Obvykle to bývají kortikosteroidní hormony, imunosupresiva a mnohé další možnosti léčby dle konkrétní diagnózy. Co je ale možné doporučit téměř ve všech případech, je úprava životosprávy a změna jídelníčku.

Pokud vám diagnostikují vážnou nemoc, je třeba se zastavit a přehodnotit celý svůj život. Vždy je nutné ledacos změnit a snažit se co nejvíce eliminovat stres. Právě změna stravy bývá často tím prvotním, co člověk udělá. Spoustu autoimunitních nemocí způsobují potravinové alergie a nesnášenlivosti, například může jít o celiakii, Crohnovu chorobu a ulcerózní kolitidu. Úprava jídelníčku výrazně pomáhá i při revmatoidní artritidě. Je už prokázáno, že lidem nejvíce škodí kravské mléko a lepek.

Seznam zakázaných potravin

Vhodná dieta může vždy pomoci zlepšit jakýkoliv stav. Ne nadarmo se říká, že jsme to, co jíme. Člověk se skutečně může vyléčit i razantní změnou svých stravovacích návyků. Důležitá je však velmi pevná vůle a disciplína. Každá z těchto pozitivních změn zpomaluje progresi onemocnění, mírní příznaky a zvyšuje kvalitu života. Pokud chcete pro sebe něco udělat, buďte na sebe přísní a snažte se o maximální dodržování nové životosprávy.

A co si napsat na seznam zakázaných potravin? V prvé řadě byste se měli vzdát alkoholu, návykových látek a kouření. Zapomeňte na polotovary, smažená jídla, sladké perlivé limonády, několik káv denně s cukrem a mlékem, sedavé zaměstnání, vysokou míru stresu, nedostatek pohybu, proflámované a probdělé noci, nedostatek čerstvého vzduchu, přemíru sladkostí a utápění se v sebelítosti. Vyhněte se emulgátorům, sladidlům, barvivům, analgetikům, rafinovanému cukru, živočišným tukům, kravskému mléku a pálivému koření. Upřednostňujte pouze žitný kváskový chléb, zbavte se alergenů, omezte hůře stravitelné luštěniny, ořechy a semena. Pokud trpíte chronickým zánětem střev nebo celiakií, je nutná bezezbytková dieta a absolutní vyloučení všech potravinových alergenů a lepku.

U všech autoimunitních onemocnění byste měli spát 8 – 10 hodin, pravidelně odpočívat, chodit na procházky do přírody, plavat a přiměřeně cvičit doporučená cvičení. Nevystavujte se větší fyzické zátěži a ani extrémním výkyvům teplot.

Co jíst při autoimunitním onemocnění

Co se týká stravy, upřednostňujte kvalitní ovoce a snad všechny druhy zeleniny, kterou můžete i lehce tepelně upravit, například dušením nebo vařením v páře. Nesmažte ji a též nevařte dlouho ve vodě – dochází tím k velkým ztrátám vitamínů. Klidně můžete sáhnout po bylinkách a koření, které nedráždí žaludek. Dbejte na dostatečný příjem bílkovin, obzvláště v případě, pokud jste ze stravy vyloučili veškeré mléčné a vaječné produkty, nebo jestliže držíte bezlepkovou dietu. Bílkoviny volte v podobě kvalitního libového masa, například může jít o krůtu nebo ryby.

Občas si dejte i houby, ale raději si je přidejte do polévky – nesmažte je a nikdy znovu neohřívejte. Velice zdravé jsou mořské i sladkovodní řasy, probiotické a fermentované potraviny. Pokud je dobře snášíte a netrpíte histaminovou intolerancí, dopřávejte si je ve větším množství. Dnes existuje i spousta zakysaných veganských alternativ, ale opatrně v případě sóji, obzvláště když ji nesnášíte dobře.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*