×
WomanOnly

Jak vařit opravdu českou kuchyni z českých surovin? Hubněte s našimi superpotravinami

Celiakie a alergie na lepek

Když se řekne česká kuchyně, většině lidí, co se snaží jíst zdravě, se zježí všechny chlupy na těle. Buchty, řízky a svíčková se šesti ale nejsou to jediné, co Češi umí – poznejte s námi zdravou stránku národní kuchyně.

Kdysi se v Česku jedlo tak zdravě, že byste tomu ani nevěřili. Byli jsme tradičním zemědělským státem a také jsme se podle toho stravovali – samá pohanka, jáhly, brambory, ovesné vločky, žitná mouka a podobně. Po knedlíkové etapě je zase čas obrátit směr.

Čerstvě, kvalitně a zdravě

Všechno to jsou potraviny, které dnes stojí vysoko na žebříčku zdravých a žádaných. Dlouho pro nás byly samozřejmé, teď je ideální čas se k nim zase vracet. Už proto, že lokální produkty pocházejí od skutečně lokálních pěstitelů, takže máte kromě jiného větší jistotu, že budou čerstvé, kvalitní a z pole či zahrady na váš stůl urazí jen nezbytně dlouhou, resp. krátkou cestu,“ říká k tomu výživová poradkyně ze Světa zdraví, Kamila Novotná.

Jídlo s příběhem

S rozvojem farmářských trhů se jídlo stává z nutnosti zábavou. „Na lokálním stravování mě také baví, že má každá potravina svůj příběh, za kterým si vy jako spotřebitelé můžete dojet. Udělat si výlet, protáhnout tělo a zajet na tu nejbližší farmu, za nejbližším pěstitelem,“ říká Markéta Brožová, hlavní trenérka fitness center Contours.

Navíc už ani neplatí, že domácí automaticky znamená dražší. Ceny poctivých českých potravin jsou rok od roku příznivější, včetně těch v bio kvalitě. Nezapomínejte ani na české ovoce a zeleninu, které jsou ostatně pro naše zažívání to nejlepší, jelikož naše tělo se takové stravě přizpůsobovalo celá staletí.

Znáte kombuchu? Seznamte se s účinky a přípravou této superpotraviny

České je pro Čechy nejlepší

„Například jablka v sobě mají hodně tzv. pektinu, vlákniny, která pomáhá s trávením, umí dobře zasytit, protože váže vodu. S vlákninou jsou na tom podobně hrušky, české švestky a jiné ovoce, které máme na každém rohu a možná i vinou toho je pokládáme za příliš obyčejné a míjíme ho,“ říká výživová poradkyně ze Světa zdraví.

Naopak, exotické ovoce, jako třeba ananas či banány, vám mohou způsobit i zdravotní problémy jako pálení žáhy, jelikož naše tělo na něj není uzpůsobené a navíc nevíte, co vše se s ním dělo, než dorazilo až k nám. „Cokoliv, co k nám putuje přes půlku zeměkoule, se sklízí zelené, nezralé, aby pak ovoce nebo zelenina dozrávaly cestou, ve speciálním plynném prostředí. Také tu jsou chemická ošetření proti plísním a škůdcům, jež by mohli ovoce a zeleninu napadnout cestou…,“ dodává Kamila Novotná.

Pečivo

Lámete si hlavu, jaké pečivo můžete při redukční dietě zařadit do jídelníčku? Vsaďte na tradiční kváskový chléb z žitné mouky, který se v našich krajích vždy pekl. „Kvalitní kváskový chléb, ideálně z žitné mouky, je nabitý minerálními látkami (hořčík, vápník), vitamíny (například skupiny B), vlákninou,“ říká výživová specialistka ze Světa zdraví. Pečivo obecně je ovšem plné sacharidů, takže ho konzumujte spíše dopoledne.

Bylinkami a stravou proti diabetu. Jaké superpotraviny nabízí podzim

Česky, ale zdravě

Mohou být tradiční česká jídla zdravější? Jistě, stačí když je vylepšíte pár maličkostmi. Na zahušťování používejte místo bílé mouky strouhané brambory a místo smetany (například do omáček) používejte tvarohovou lučinu. A poslední zásada zní – používejte při vaření více zeleniny. Omáčky hned dostanou výraznější chuť. Nezapomínejte ani na extra zdravé a přitom chutné pokrmy české kuchyně – dušenou mrkev, květák, kedlubnové zelí a další zeleninové recepty.

České superpotraviny

A to nejdůležitější nakonec – při redukční dietě, ale i obecně při snaze o zdravější jídelníček, využijte sílu českých superpotravin, kterých rozhodně není málo. Při hubnutí oceníte například borůvky, které obsahují spoustu vlákniny, navíc mají i vitamin C a železo a pomáhají bojovat proti zánětům močových cest. Ještě větší zásobárnou vitamínu C je šípek, který bezvadně povzbuzujte imunitu. V chřipkových obdobích si tedy dopřávejte čaj ze sušených šípků, jak jen to půjde.

Další superpotravinou s velkým obsahem vlákniny je lněné semínko, které můžete použít při pečení, anebo třeba na dochucení salátu. Semínko dále obsahuje látky zvané lignany, které působí jako antioxidanty, a nenasycené mastné kyseliny omega 3. Těmi jsou ostatně nabité ořechy obecně, takže se snažte zařadit je do jídelníčku celoročně, ať už máte raději lískové či vlašské.

Výhonky a zelí

Kysané zelí je plné trávicích enzymů, vitaminu C, vlákniny a probiotických bakterií a může tak pomoci s trávicími problémy či pálením žáhy. Používejte nejlépe nepasterizované domácí zelí. Mějte ovšem na paměti, že nadměrná konzumace může způsobit nadýmání.

Co patří mezi výhonky? Třeba zelený ječmen a řeřicha, které jsou nabité enzymy, chlorofylem, vitaminy a minerálními látkami. Jsou výborné na detoxikaci a na problémy se zažíváním. Skvěle se hodí do salátů či jen tak k chlebu s máslem a na jaře je seženete opravdu všude.

Jak vařit opravdu českou kuchyni z českých surovin? Hubněte s našimi superpotravinami
5 (100%) 2 hlas[ů]


Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*