×
WomanOnly

Co způsobuje nedostatek vitamínu D a jak ho doplnit?

Nedostatek vitaminu D

Vitamín D patří mezi důležité vitamíny rozpustné v tucích. Jeho nedostatek může mít i závažné následky. Většina naší populace trpí nedostatkem vitamínu D převážně v zimním obdobím, protože vitamín D se tvoří především díky slunečnímu záření. Jak se projevuje deficit vitamínu D, kde jej najdeme a jak doplníme do těla? Co nám hrozí, pokud budeme mít velký nedostatek vitamínu D?

Vitamín D: Projevy nedostatku nepřehlédnete

Jak poznat deficit vitamínu D? Pokud nám v těle chybí vitamín D, může dojít k nedostatečnému vstřebávání vápníku a k měknutí kostí. Mezi typické příznaky nedostatku vitamínu D patří kožní problémy, alergie, ochablost svalů, únava, poruchy imunity, zvýšená kazivost zubů, mrzutost a deprese, vysoké riziko vzniku rakoviny, migrény, epilepsie, neplodnosti, diabetu, kardiovaskulárních chorob nebo také rozvoj nejrůznějších autoimunitních nemocí a neurologických potíží.

Projevy nedostatku vitamínu D se sice mohou zaměnit i s příznaky jiných onemocnění, přesto jsou mnohdy tak závažné, že si jich rozhodně vy nebo váš lékař povšimnete, navíc se dá hladina vitamínu D zjistit testováním v laboratoři. Pokud u sebe zjistíte velký nedostatek vitamínu D, měli byste svou situaci začít urychleně řešit.

10 signálů, že nám chybí vitamin D. Riziková je i chřipka

Vitamín D a slunce: Nebojte se UV záření

Vitamín D získáváme hlavně ze slunce. Říká se mu také sluneční vitamín. Vystavení obličeje slunci dokáže pokrýt denní potřebu vitamínu D. To ovšem platí jen za určitých podmínek. Vitamín D ze slunce nenačerpáte během zimního období a za takového počasí, kdy nesvítí slunce. Pokud se při čerpání vitamínu D ze slunce bojíte UV záření, stačí se vystavit přímému slunci jen na chvíli, avšak alespoň na pár minut denně.

Přípravky s ochranným UV filtrem našemu zdraví příliš nesvědčí a díky nim dochází ke snižování načerpaného vitamínu D ze slunce. Tvorbě vitamínu D kromě krémů s ochranným UV faktorem nesvědčí ani časté koupání, pocení, namáčení pokožky a zahalování těla v létě.

K vytváření vitamínu D ze slunce je potřebné především UVB záření. To nám zajistí i krátké opalování na přímém slunci. Pokud se budeme před sluníčkem chránit úplně, žádný vitamín D tím nezískáme. Vystavte tedy svou pokožku přímému slunci alespoň tak nejvíce, jak je to v rámci vašeho bezpečí před škodlivými UV paprsky jenom možné. Využít můžete také přírodní oleje na opalování, které obsahují přirozený UV faktor.

Vitamín D v těhotenství a v době šestinedělí

Vitamín D v těhotenství je rovněž důležitý. Zapomínat by na něj neměly ani kojící matky. Malým dětem hrozí při nedostatku vitamínu D křivice, proto se už miminkům nabízí vitamín D jako kapky k užívání. Vitamín D pro kojence si kojící maminka může nanášet rovnou na bradavky. Jednak si tím zdravě ošetří případné prasklinky a zajistí svým bradavkám dobrou péči, regeneraci a hojení, a také dítě bude spokojené a dostane to, co potřebuje.

Vitamín D, reishi nebo zlatý déšť? Které doplňky stravy a vitamíny pomáhají proti koronaviru?

Rybí tuk pro děti jako prevence křivice

Vitamín D patří mezi vitamíny rozpustné v tucích, proto se nabízí většinou v rostlinném oleji, anebo pak také jako vitamín D – rybí tuk. Ten lze nabízet starším dětem na lžičce, anebo ochucený v tobolkách. Chuť rybího tuku je přece jen negativně proslulá a každý jí zrovna neholduje.

Kvůli křivici je však vitamín D ve formě rybího tuku pro děti odjakživa nezbytný. Rybí tuk dětem podávali ve velkém množství už naši předkové. Křivice je onemocnění, které se vyskytovalo už od starověku u dětí, které se nedostaly na slunce, anebo byly nedostatečně živené, například během válek. Tato nemoc, které se také říká rachitida, se projevuje jako měknutí a deformace kostí. Děti pak mají zcela křivou páteř i kosti a nemohou třeba ani vůbec chodit. Právě polský lékař Sniadecki si jako první povšiml příznivého vlivu slunečního záření na léčbu křivice u dětí, které žily v potemnělých ulicích Varšavy na počátku 19. století. To děti na venkově byly stále na slunci venku. Proto se u nich křivice vyskytovala zřídka.

V čem je vitamín D?

Zdroje vitamínu D mohou být kromě slunečního záření různé. Vitamín D rozpustný v tucích je možné především najít v rybím tuku a v rybách. Nachází se ale také ve vajíčkách, zejména ve vaječném žloutku, v mléce a v mase. Vegani tedy mohou nedostatek vitamínu D pociťovat častěji. Nejspolehlivějším a nejzdravějším zdrojem vitamínu D jsou kromě slunečního záření ryby, například tuňák, sardinky, makrela, losos a mnohé další. Pokud ryby do jídelníčku zařadíte častěji, třeba pomazánku ze sardinek nebo pečenou rybu k obědu, rozhodně tím prospějete svému zdraví a doplníte si dostatek vitamínu D.

Vitamín D: Předávkování může být nebezpečné!

Kromě rybího tuku existují také tobolky a žvýkací tablety, které obsahují vitamín D. Předávkování však u předepsaných dávek a užívání doplňků stravy hrozí! Rozhodně byste si měli na něj dávat pozor. Vždy je lepší užívat pravidelně menší dávky vitamínu D nebo jej přijímat v potravě. Předávkování vysokými dávkami vitamínu D se projeví až postupně, například jako chronické trávicí problémy, zácpa, zvracení, žízeň, nadměrné močení, bledá pokožka, celková únava, slabost, podrážděnost a hubnutí.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*