×
WomanOnly

Jak se stravovat v zimě podle ájurvédy, proč nepít kávu a jak si posílit imunitu?

Jak se stravovat podle ajurvédy v zimě

Ájurvédská terapeutka Andrea Lazarská doporučuje na posílení imunity zvolit vhodnou stravu a úpravu životního stylu dle základního konstitučního typu. “Ájurvéda nahlíží na veškeré aktivity jedince velice individuálně, ne vše je vhodné pro všechny a za všech okolností. Rozdílný přístup bude mít k někomu, kdo je přirozeně silně pod nadvládou pitty (tj. ohnivá horká energie) oproti vátovému jedinci (studená, suchá, pohyblivá, lehká energie),” vysvětluje a dále odpovídá na otázky k tématu.

Proč nás tolik ovlivňuje počasí (zima, teplo, roční období) a kdy nejvíce dochází k nerovnováze?

Roční období představují jeden z klíčových faktorů, které zásadně ovlivňují naše zdraví. Každé roční období má svá specifika, na která reagujeme různě dle našeho přirozeného nastavení a našich nerovnováh. Podzim a zima jsou pod nadvládou studené, lehké, pohyblivé a vysušující energie váty, počasí bývá sychravé, deštivé, fouká nepříjemný studený vítr, bývá často zataženo a sluníčko se ukazuje jen sporadicky. Většina z nás cítí větší či menší negativní dopad tohoto ročního období na své tělo či psychiku.

Vyjádřeno jazykem ájurvédy, podzimu a zimě vládne váta, pohyblivá a nestabilní síla, která má na svědomí velkou část našich zdravotních potíží, přináší s sebou studené ruce a nohy, nepravidelné trávení, nadýmání, zácpu, nespavost, rozrušení a úzkosti (tj. slabost nervové soustavy), kloubní onemocnění, bolesti dolních zad a další. Dle ájurvédy se stejné vlastnosti navzájem znásobují, takže kdo již má v těle nadbytek váty, ten na podzim a v zimě, v její hlavní čas, pocítí projevy této síly nejvíce.

Pokud tedy v současném okamžiku trpíte nerovnováhou, nejčastěji právě pro nadměrně zvýšenou vátu, přirozený a všudypřítomný chlad v zimě vátu ještě více znerovnovážní. Tento stav je pak opravdu velmi nežádoucí a časem vede k nemocem. Pomocí vhodně zvolené stravy, životního stylu a mentálních přístupů lze dopad nerovnováhy minimalizovat a nakročit k větší pohodě.

Jak se zahřát v zimě? Ajurvédská terapeutka radí, jak zatočit se zimomřivostí

Jak na rovnováhu? Existuje nějaký vnitřní zdroj?

Lásku, krásu, barevnost, vůni a září života nám umožňuje vnímat agni, prvek ohně a zdroj tepla. Představuje hlavní zdroj života a hraje ústřední roli v udržení si zdraví. Je-li v optimálním stavu, člověk správně tráví potravu (tj. nevzniká žádný odpad, potrava je maximálně přeměněna na energii), tráví i smyslové vjemy, emoce, pocity, myšlenky (a přeměňuje je v poznání a pochopení), má zdravý imunitní systém a může prožít dlouhý a zdravý život.

Agni nám dodává odvahu, sebedůvěru, stabilitu, radost, veselost, nadšení, vytváří pránu (životní sílu), podporuje mentální pronikavost a inteligenci. Život s agni v rovnováze vnímáme jako přitažlivý, představuje plamen světla, plamen pozornosti, plamen lásky. Na duchovní úrovni jde o transformační energii. Při jeho oslabení vznikají nerovnováhy fyzické i psychické, nemoci. Pokud vyhasne, brzy následuje smrt.

Základní radou pro udržení síly agni je dbát na zásady vyváženého stravování, pravidelný a vyvážený denní režim a pěstování vhodných mentálních přístupů.

Jakou stravu byste obecně doporučila?

Zásadní je skladba potravin dle ročního období a svého konstitučního typu. Největší porci bychom měli sníst v poledne, jídlo by mělo být teplé a výživné, mezi jídly raději neuždibovat a nepřejídat se. Večeři si dejte do 19. hodiny, ideálně teplou polévku.

Vyhýbejte se konzumaci studených jídel a pití studené vody, můžete používat koření jako hořčičné semínko, černý pepř, skořici, hřebíček, kurkumu, římský kmín a zázvor. Jíst byste měli v klidném prostředí a s plnou pozorností, po jídle jít na krátkou procházku nebo odpočívat na levém boku, ale nespat.

Jak ještě podpořit agni, aby nám vnitřní oheň nevyhasl?

Důležitý je přiměřený pohyb (váta méně, kapha více), věnovat pozornost kvalitnímu spánku, ke kterému se uložíte v době prvních signálů těla (ideálně do 22. hodiny), ponocování je v ájurvédě považováno za velmi znerovnovažňující. Je třeba nezadržovat své přirozené potřeby (močení, stolice, plyny, zívání, kýchání, slzy aj.), vybírat si harmonické smyslové podněty v přiměřeném množství, tj. omezit čas strávený u počítače, mobilního telefonu, televize, nesledovat agresivní, perverzní, násilné, hlučné či jinak stresující scény, neposlouchat příliš hlasitou hudbu apod.

Dále je vhodné nepodporovat negativní emoce jako hněv, agrese, strach a obavy a hledat způsoby, jak s nimi zacházet. Pomáhá jógové cvičení, například předklony, záklony, zkruty, hluboké břišní dýchání či bhastrika pránájáma.

Říkala jste, že nedostatek agni může způsobovat i psychické problémy, máte nějaký speciální tip, jak uklidnit rozbouřenou mysl?

Ano, říká se tomu trataka. Jde o soustředěné hledění do plamene svíčky (popř. na jiný bod), kdy vzdáme čest ohni jako jednomu z přírodních elementů, který se v našem běžném vnějším světě vytrácí, při vaření je nahrazen indukčními sporáky, obrazovkami večer při setkání se s rodinou či přáteli. Trataka uklidňuje mysl a podporuje sílu vnitřního agni, který nám následně rozjasní život.

Ajurvéda: Recepty a strava pro vátu, pittu a kaphu. Víte, ke kterému typu patříte?

Co si obecně myslíte o stimulantech povzbuzujících výkon člověka? Proč potřebujeme například kávu, abychom vůbec mohli fungovat?

Moudré učení ájurvédy hovoří o tom, že každá látka může pro nás znamenat potravu, lék nebo jed v závislosti na tom, kdo ji konzumuje, za jakých okolností a jakým způsobem, v jaké kvalitě a množství. Ideálním stavem je, když vedeme natolik vyrovnaný způsob života, že stimulanty a návykové látky ke svému životu vůbec nepotřebujeme.

Stimulující látky typu káva, černý a zelený čaj, čokoláda, cukr, alkohol, marihuana a jiné drogy způsobem, jakým k nim v naší kultuře běžně přistupujeme, mají spíše negativní dopad na naše zdraví, všechny tři dóši znerovnovážňují, vyčerpávají tělo a narušují agni.

Konkrétně káva představuje velmi návykovou látku, která dráždí trávicí systém a nezdravě stimuluje nadledvinky. Může být zodpovědná za tvorbu žaludečních vředů, za dráždivý tračník, chronickou zácpu, vyčerpání nadledvinek, chronickou únavu, podrážděnost, záněty či nespavost.

Začít den s šálkem teplé vody s limetkou a medem či zázvorovým čajem nastartuje trávení mnohem prospěšněji než černá káva.

Jak působí pití kávy na jednotlivé konstituční typy, vátu, kaphu a pittu? Co byste doporučila jako náhradu kávy?

Váta:

Jedinec s vátovou konstitucí se projevuje mj. malým množstvím energie a je to tedy především tento důvod, proč začne pít kávu. Káva „ždímá“ energii z ledvin a nadledvinek, čímž akorát uvádí tělo do ještě hlubšího energetického dluhu. Čím více je takový člověk vyčerpán, tím více pije kávu za účelem stimulace. Snad každému je při čtení těchto řádků jasné, že se takový člověk nachází ve velmi nebezpečném bludném kruhu. Vhodnou alternativou a záchranou by mohl být brahmi čaj.

Pitta:

Dle dr. Vasanta Lada, uznávaného ájurvédského lékaře, se pitta jedinec s kávou skamarádí především pro svou potřebu harmonizovat se hořkou chutí, která v západní kultuře ve stravování tolik chybí. Avšak pravidelné pití kávy u něj bude zvyšovat podráždění, nebezpečí vzniku peptických vředů či vysokého krevního tlaku. Alternativou by kromě brahmi čaje mohl být i nápoj připravený z mletých restovaných koriandrových semínek.

Kapha:

Jedinec s převahou nevyrovnané kaphy po kávě sáhne především s představou ranního posezení se sladkým moučníkem, což je jeho způsob, jak si po ránu dodat energii. Káva sice bude dočasně stimulovat pomalé trávení a podporovat chuť k jídlu, ale při dlouhodobém užívání může vyvolat depresi, letargii, obezitu aj. Nejlepší ranní alternativou by v případě kapha jedince mohl být přirozeně stimulující zázvorový čaj ze sušeného zázvoru, k tomu ranní cvičení v podobě pozdravu slunci nebo ranní procházka za účelem rozproudění cirkulace.

Může člověku k rovnováze, silné imunitě a zdraví pomoci také kromě stravy a cvičení masáž?

Ájurvéda má k dispozici četné techniky a procedury, jak harmonizovat tělo i mysl, včetně mnoha rozličných olejových masáží. Vše vybíráme dle konstituce jedince a jeho momentálního stavu, v potaz bereme i řadu dalších faktorů jako např. stav ámy (tj. množství toxinů v těle), roční období, věk, stresové zatížení, sílu člověka, zda potřebujeme tkáně redukovat nebo posílit. Pravděpodobně nejznámější ájurvédskou masáží je abhyanga, olejová masáž. Málokdo asi zná např. tzv. udvartanu, masáž práškem z bylin (rozemleté koření, byliny), který se roztírá po těle, technika připomíná peeling a velmi dobře zahřívá celé tělo.

Jak se zahřát v zimě? Ajurvédská terapeutka radí, jak zatočit se zimomřivostí

Jak vybrat masážní olej, který je pro nás nejvhodnější?

Nejvhodnějším olejem pro zimní období je jednoznačně olej sezamový, který má pro tělo doslova blahodárné účinky. Je to olej uzemňující, zahřívající, výživný a harmonizující vátu. Má výborné účinky na nervovou soustavu, snižuje bolesti svalů a kloubů, proniká hluboko do těla, kde dokáže na sebe navázat toxické látky, zlepšuje stav pokožky. Je bohatý na vitamín D, díky čemuž posiluje kosti.

Ájurvédská masáž teplým sezamovým olejem je lékem na mnohé potíže, pomáhá významně snížit stresovou zátěž, tělo krásně prohřeje, vyživí a zmírní suchost pokožky, za kterou opět stojí vátová energie. Ájurvédský terapeut může olej medikovat různými bylinami či kořením, čímž se do oleje dodají takové vlastnosti, jaké potřebujeme.

Masáž také může člověka uklidnit nebo uspat. Máte nějaký tip pro zdravý spánek?

Ájurvéda doporučuje v zimě pravidelně tělo natírat olejem (teplým sezamovým), a to právě za účelem uklidnění váty, popř. jako naprosté minimum každý večer po koupeli si rozetřít teplý sezamový olej na chodidla, což napomáhá hlubokému a kvalitnímu spánku.
K uklidnění nervové soustavy večer je možné také svařit kvalitní mléko s kořením (kardamom, špetka zázvoru, kurkuma aj.)

A co masáž horkými lávovými kameny? Doporučujete ji na imunitu, pro zahřátí a jako skvělou relaxaci na uvolnění těla i uklidnění mysli?

Masáž nahřátými lávovými kameny je výbornou zahřívající technikou, která také velice dobře uvolňuje zablokované a neprůchodné energetické dráhy, povzbuzuje krevní a lymfatický oběh, pomáhá odplavovat nežádoucí a škodlivé látky ven z těla, posiluje imunitní systém a reguluje trávení. Teplo, pronikající z lávových kamenů až několik centimetrů hluboko do organismu, přináší úlevu od ztuhlostí, bloků i křečí, odstraňuje nervozitu a stres, nespavost a další problémy, které souvisí s nerovnováhou jednotlivých dóš, především váty.

Pro zimní období se dobře hodí i různé podoby zahřívání, ačkoli opět platí striktně individuální posouzení. Tyto procedury dokáží velice efektivně odstranit ztuhlost, těžkost a chlad v těle, stimulují agni a odstraňují z těla odpadní látky. Zajímavou metodou je tzv. pinda sveda, masáž bylinnými měšci, které si ájurvédský terapeut doma vyrobí z bylin a koření, měšec se při aplikaci namáčí v horkém oleji. Oblíbenou a vhodnou metodou je také použití svedana boxu, obdoba parní sauny, kde ale přísně platí pravidlo, že se nezahřívá hlava (klidný mozek = chladný mozek), chrání se také genitálie a srdce vlhkým ručníkem před přehřátím .

Jaká je nejvhodnější strava pro zimní období?

Výživná, teplá/vařená a olejnatá jídla, na oběd dostatek bílkovin, tuků a sacharidů, které vám zajistí dostatečný a vyrovnaný příjem energie pro celý den. Vhodná jsou dušená jablka či hrušky (např. na snídani), kořenová zelenina, dýně, řepa, cibule, maso (kuřecí, krůtí, omezeně i hovězí). Ve studeném a suchém zimním počasí může být maso lékem. Dále jsou vhodné batáty, pečená zelenina, mungo fazolky, tofu, pšenice, rýže, předem namočené ořechy a mandle (nejkvalitnější zdroj rostlinných bílkovin), teplé polévky (jako ideální večeře).

Z koření více používejte taková, která prohřívají a regulují zažívání, například kardamom, římský kmín, fenykl, zázvor, skořice, hřebíček, hořčičné semínko, kmín. Vátě prospívá slaná, kyselá a sladká chuť a naopak jí škodí hořká, trpká a ostrá chuť.

V průběhu dne pijte horkou vodu, která jednak působí očistně, jednak povzbuzuje a podporuje dobrou funkci agni. Pokud by vám čistá horká voda nechutnala, můžete přidat např. kurkumu. Vyhýbejte se studeným salátům či jiným studených pokrmům, sendvičům, raw stravě a suchým potravinám. Rovněž půsty a očisty např. ovocnými šťávami nejsou v zimě vhodné. Nutno podotknout, že stejně důležité, jako co jíme, je i jak, kdy a kde jíme, takže v klidu a s plnou pozorností, neboť jídlo konzumované ve stresu, při řízení, chůzi, telefonování apod. se tráví a metabolizuje méně účinně, než jídlo snědené v klidu.

Jaké další návyky v zimě byste doporučila pro pevné zdraví a proti zimním depresím?

Tělo je v zimním období méně výkonné, měli bychom déle odpočívat. V zimě je přirozené vstávat trochu později a chodit spát o něco dříve než jindy. Důležité je dodržovat pravidelný denní režim, nepřepínat se, nespěchat, nežít v napětí. Ájurvéda doporučuje každodenní olejování těla teplým sezamovým olejem, zklidňovat nervovou soustavu poslechem klidné hudby, aromaterapií, četbou příjemné literatury, sledováním pohodového filmu, nenáročnými kreativními činnostmi, které nám umožňují sebevyjádření (např. malování, ale třeba i pečení v kuchyni, procházkami v přírodě, popř. i jógovými ásanami či dechovými cvičeními.

Prostě dělejte nenáročné činnosti, které vás zahřejí na těle i na duši. Jistě se mnou budete souhlasit, když uvedu, že podzim a zima jsou zatěžkávací zkouškou pro nervovou soustavu. Jsme více nuceni pobývat doma, venku je mnohdy pochmurno, brzy tma. Toto nás vlastně přirozeně vede k většímu směřování energie dovnitř, je to čas pro introspekci, přemýšlení, přehodnocování, kterého je vhodné právě tímto způsobem využít.

Pokud správně a harmonicky žijeme, udržujeme silné a dobře funkční agni, což zajistí dostatečnou výživu těla, rovnováhu dóš a klidnou a jasnou mysl, pak depresemi ani v zimním období netrpíme. Naše tělo má dobře fungující a zdravé tkáně, které jsou schopny si zajistit dostatečný přísun serotoninu a dalších látek a nedostatek slunečního světla přečká v pořádku.

Jak předcházet virovým onemocněním a jak posílit imunitu z hlediska ájurvédy?

V ájurvédě se pro imunitu používá výraz „bala“, což znamená „síla“, fyzická i mentální síla organismu projevující se odolností organizmu vůči vnějším patogenům. Vrozenou imunitu především ovlivňuje kvalita spermatu a vajíčka rodičů, proto má ájurvéda i velmi detailně rozpracované očistné a ozdravné postupy příprav na těhotenství. Získaná imunita je výsledkem života jedince, jeho stravování, způsobu žití a jeho mentálních přístupů. Opět nutno zdůraznit, že čím harmoničtěji žijeme, tím vyšší imunitu budeme mít.

Mnohé nemoci, včetně nemocí respiračního systému, velmi úzce souvisí se stavem našeho trávení, proto je mnoho ájurvédských preventivních a léčebných pravidel zaměřeno právě tímto směrem. Běžného člověka jistě překvapí informace, že např. horečka ale i nachlazení a další respirační nemoci začínají již v žaludku.

Zlatý zázrak kurkuma. Zlaté mléko, zlatá pasta a další tipy pro zdraví

Pro posílení imunitního systému, a tudíž i pro prevenci virových onemocnění, je tedy nutné se soustředit na áháru (stravování), viháru (životní styl a denní návyky) a manas (mysl). Doporučuji čerstvé potraviny bohaté na životní sílu, pránu. Dále může pomoci kurkuma (pozor u jedinců s žlučníkovými problémy a řídkou krví), kterou můžeme užívat vnitřně, použít při vaření, pít ve formě kurkumového čaje či kloktat, je to přírodní antibiotikum s mnoha pozitivními účinky. Vhodné je i používání čerstvého závoru či amalaki, indického ovoce extrémně bohatého na vitamín C.

Ájurvédská medicína zná mnoho bylin, které zvyšují imunitní systém, avšak nelze dát obecnou radu pro všechny, neboť byliny je nutné používat se správnou znalostí. A také by bylo kontraproduktivní užívat byliny za účelem zvýšení imunity, ale i nadále se k sobě chovat nesprávně a svým chováním imunitu snižovat.

Říká se, že imunitu ovlivňují také naše emoce. Jak?

Z pohledu filozofického či psychologického někteří z vás jistě vědí, že se emoce projevují v dechu a jsou to právě plíce, které drží ty nejtěžší emoce typu žal, smutek, marnost či deprese. Po celý rok proto platí, pokud se jedná o mentální a psychologické přístupy, že potřebujeme vnášet čistotu a jasnost do svých vztahů, rozvíjet spokojenost a radost. Zejména v tak stresující době, jako je tato doba koronavirová, považuji za nezbytné hledat způsoby, jak uklidnit svou mysl, popř. jak ji alespoň nerozrušovat víc než je nutné.

Proto kromě všeho uvedeného radím omezit sledování zpráv a příjem negativních informací a více se zaměřit dovnitř, hledat takové náhledy na život, které nás uklidní. Pro klid mysli je totiž rozhodující, jak k situaci přistoupíme, nikoli situace sama o sobě. Zdraví je výsledkem vědomého počínání, kdy člověk dělá – každý dle své vlastní individuality – správné věci ve správný čas, neboť, jak říká má učitelka, ájurvéda nemá hodnotu, pokud její teorie není převedena do praxe.

Andrea Lazarská

Mgr. Andrea Lazarská (*1977)

  • Vystudovala tříletý obor „Ájurvédký terapeut“ v Ájurvédské Gurukule pod vedením MUDr. Martiny Ziskové.
  • Studium bylo završeno klinickým studijním pobytem v ájurvédské nemocnici Gomantak Ayurved Mahavidyalaya and Research Centre, Goa, Indie.
  • V rámci rozšiřování si vědomostí se zúčastnila mnoha seminářů a přednášek u Roberta Svobody, Prashantiho de Jaggera, Martiny Ziskové, Davida Freje a dalších ájurvédských osobností.
  • Od dětství se zajímá o východní kultury, filozofii, psychologii, o zdraví, jógu, pohyb a práci s energií, absolvovala řadu masérských vzdělávacích kurzů a postupně pronikala do souvislostí mezi tělem, myslí a duchem člověka.
  • Pracuje jako ajurvédský terapeut, pomáhá klientům nejen se uzdravit z nemoci, ale i nalézt ve svém životě harmonii, klid a vnitřní pocit pohody. www.ajurvedskaterapie.cz



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*