Trápí vás zácpa? Zkuste si upravit jídelníček podle ajurvédy!

Zácpa babské rady a jídelníček

Se zácpou se setkal během svého života téměř každý. Zácpa trápí nejčastěji ženy. Podíváme se, jak zácpě předcházet a jak ji léčit. Základem je vhodná strava, pitný režim a vnést do svého života pravidelnost. Zácpa podle ajurvédy souvisí s tzv. váta typem člověka. Poradíme vám, čemu se vyhnout a co naopak ve svém životě změnit, abyste měli kromě dobrého zažívání také více energie, lepší pleť a celkově se cítili skvěle.

Zácpa – příznaky

O zácpě mluvíme tehdy, když vyprazdňování probíhá zřídka a s obtížemi. Časově to nelze zcela upřesnit, neboť pokud někdo konzumuje méně potravy, stačí mu samozřejmě navštívit toaletu dvakrát týdně a je to v pořádku. Zácpu lze přesně charakterizovat pouze příliš hustou konzistencí a nepravidelností.

Akutní zácpa

Zácpu, která mohla být způsobena nějakou potravinovou složkou nebo jako vedlejší účinek nějakých léků (např. železo), může mít občas každý z nás, což je však obvykle dočasné a většinou to samo přejde. O takové zácpě hovoříme jako o akutní.

Chronická zácpa

Na mnohem vážnější problém může poukázat pravidelně se opakující či chronická zácpa. V takovém případě jednoznačně navštivte lékaře, neboť oddalování může mít závažné následky. Hrozí vám např. syndrom dráždivého střeva či divertikulózu. Dalšími příznaky jsou chronická únava, ale především poruchy kůže (vyrážky, skvrny) – toxické látky, které se ze střeva uvolňují do těla způsobují např. i atopický ekzém.

Bolest kloubů a únava organismu, jak se k nim staví psychosomatika?

Jak funguje trávicí systém a proč jsou zdravá střeva důležitá?

Zácpa souvisí hlavně s tlustým střevem, ale není na škodu si nejdřív říct, jak potrava postupuje. Trávící systém (gastrointestinální trakt) se skládá z úst, jícnu, žaludku, tenkého a tlustého střeva. Potrava je v ústech mechanicky zpracována – je žvýkána, změkčována, upravována její teplota. Zpracováním v ústech vznikne sousto (bolus), které je posouváno jícnem do žaludku. Tam je mechanicky zpracováváno a tráveno. Nedochází zde ke vstřebávání živin. Tekutá strava žaludkem může víceméně volně protékat, není zadržována. Ze sousta se v žaludku stává trávenina (chymus) a postupuje dále do tenkého střeva.

Tenké střevo má tři oddíly: dvanáctník (duodenum), lačník (jejunum) a kyčelník (ileum). Je to hlavní místo vstřebávacích procesů. V tlustém střevě dochází k úpravě objemu a složení stolice, jsou zde vylučovány některé odpadní produkty a vstřebávána většina vody. Střevo není jen místem, kudy potrava prochází, ale hlavně místem kde dochází k hlavním vstřebávacím a vylučovacím procesům.

Důvody vzniku zácpy

Hlavními příčinami zácpy může být nesprávná životospráva a špatné stravovací návyky jako jsou např. nedostatečná konzumace vody, strava chudá na vlákninu, sedavý způsob života. Zácpu mohou způsobit i psychické problémy (stres, rychlá konzumace stravy) nebo jiná onemocnění (cukrovka, nízká aktivita štítné žlázy), dále např. těhotenství nebo různé léky.

Jak se léčila cukrovka před objevem inzulinu. Nízkosacharidová dieta dokáže zázraky i dnes

Jak předcházet zácpě

Významným preventivním opatřením je úprava stravovacích návyků, úprava jídelníčku a dodržování pitného režimu. Není vhodné se večer přejídat, raději pořádně pijte.

Vypijte denně alespoň 2,5 litru vody!

To je ta nejdůležitější rada ze všech. Pijte nejlépe čistou, neperlivou vodu. Na pití neustále zapomínáme. Je potřeba si pití nějakým způsobem ritualizovat. Kupte si např. hezkou, kvalitní láhev (ideálně kovovou nebo např. skleněnou se silikonovým obalem, aby se tak snadno nerozbila), nejlépe o objemu 700 ml až 1000 ml. Díky lahvi uvidíte, kolik jste toho už přes den vypili. Ráno vypijte na lačno sklenici vody. Všude s sebou noste láhev s vodou a snažte se ji během dopoledne vypít celou. K obědu si dejte další sklenici, a pak znovu celou nově naplněnou láhev. Pijte i v noci, pokud se vzbudíte.

Vláknina

Další důležitou složkou potravy, pokud vás trápí zácpa, je samozřejmě vláknina. Vlákninu potřebnou pro zdravé a správné fungování střev a zdravé trávení můžeme získat z ovoce, zeleniny či obilovin. Dejte přednost celozrnné mouce. Kupte si také např. vlákninu v kapslích (lze koupit i rozpustnou, mnoho lidí má ovšem problém s její chutí). Vždy důkladně vlákninu zapijte!

Pohyb

Velmi důležitý je pravidelný pohyb, alespoň čtyřikrát týdně. Sportujte ideálně na čerstvém vzduchu. Jde o to zrychlit co nejvíce tepovou frekvenci a zapotit se přitom. Spustí se tak totiž detoxikační procesy organismu. Vnitřní orgány se prokrví a rozhýbe se žaludek i střeva.

Čtěte také: Jak získat motivaci k hubnutí a cvičení. Udělejte si z nich koníček

Probiotika

Je potřeba neustále udržovat rovnováhu ve střevě. Kupte si doplňky stravy bohaté na bakterie, které podporují střevní mikroflóru. Nejčastěji používané kmeny těchto bakterií jsou laktobacily a bifidobakterie. Vzhledem k tomu, že upravují pozitivně střevní mikroflóru, také brání přemnožení škodlivých bakterií. Pomáhají při léčení zácpy i průjmu a pomáhají zlepšit stav střevní mikroflóry po léčbě antibiotiky. Pomáhají celkově zlepšovat imunitu. Laktobacillus acidophillus působí pozitivně také při vysoké hladině cholesterolu.

Prebiotika

Tyto látky nejsou na rozdíl od probiotik živé. Chemicky se jedná o sacharidy, které jsou jinak pro člověka nestravitelné (například inulin). Bakterie, existující v tlustém střevě, z nich získávají energii a jako produkt biochemických reakcí při tomto ději vznikají organické kyseliny. Tyto kyseliny zase fungují jako zdroj energie pro buňky stěny střeva. Rovněž tyto prebiotika můžeme najít buď v potravinách nebo doplňcích stravy, často v kombinaci s probiotiky. Pozitivní efekt této kombinace je dán vyšší možností přežití pozitivně působících bakterií v lidském střevě.

Detoxikace organismu

Při prevenci zácpy bývá účinné také absolvování očistné kúry, během níž se z těla odstraní všechny toxické látky, které se v trávicím traktu usadily. To, že máme v organismu usazené toxiny, ze začátku nenaznačuje nic, jen zvýšenou únavu, později se přihlásí trávicí obtíže, které mohou vyvolat různé problémy. Vhodné je např. vyzkoušet tzv. léčebné hladovění, které spočívá v tom, že minimálně týden konzumujete pouze tekutiny (např. džusy, kefíry, ovocné a zeleninové šťávy). Žádnou pevnou stravu.

Čtěte také: Jak odkyselit organismus? Dejte si detoxikaci a změňte jídelníček

Zácpa – léky a léčba

Je možné, že i když se pravidelně hýbete, jíte ovoce a zeleninu, hodně pijete a lékař vyloučil nějaké závažné zdravotní příčiny, ale vaše obtíže stále přetrvávají. Účinným řešením může být absolvování čištění střev, které je v zahraničí již zcela běžnou součástí zdravého životního stylu. Během života se totiž střeva zanesla nejrůznějšími toxickými látkami a nemohou fungovat na plno. Je to také účinná prevence hemeroidů, které se zácpou úzce souvisejí. Vhodné je podstoupit čištění střev jedenkrát do roka.

Zácpa – domácí léčba

Léčba závisí na tom, jak zácpa vznikla a jestli je chronická nebo jednorázová. V případě krátkodobé zácpy můžete použít projímadlo (čaje, minerální vody, tabletky, čípky, kapky). Občas také pomáhá jít se projít, protože pohyb obecně vyprazdňování napomáhá. Pokud ale obtíže neustoupí, je nutné dostavit se k lékaři. Zácpa chronická by se naopak projímadly řešit neměla, alespoň ne bez konzultace s lékařem. Neuváženým používáním by mohlo dojít k poškození střevní stěny a způsobit tak „obrnu“ střeva, které pak už nereaguje na jakoukoliv léčbu

Zácpa – potraviny

U krátkodobých obtíží stačí i pouhé zvýšení příjmu tekutin a dostatek pohybu. Kupte si např. švestkový či meruňkový džus, ten vám určitě pomůže. Vhodná je konzumace ovoce a zeleniny v nejvyšší možné míře. Stejně jako celozrnné potraviny. Můžete sníst i něco mastnějšího. Vyzkoušejte konzumaci kefíru. A opravdu hodně pijte!

Zácpa – babské rady

Pokud jste si procházeli diskuze v souvislosti se zácpou, mohli jste narazit na několik “osvědčených” metod, jak si pomoci. Pokud jsou založeny na konzumaci vláknité stravy, ovoce či zeleniny, je vše v pořádku a každá rada může být přínosná. Pozor ovšem např. na radu, kdy se ráno na lačno doporučuje vypít kefír se lněným semínkem. Lněné semínko je jistě dobré, nicméně může poškrábat střevní stěnu. V každém případě by mělo být krátce povařeno, aby změklo. Mělo by se také rozmixovat. Raději to konzultujte s lékařem, abyste si neuškodili!

Zácpa a ajurvéda

Zácpou se zabývají také tradiční léčebné systémy jako ajurvédská či čínská medicína. Podle ajurvédy se dokonce lidé roztřiďují do tzv. dóša typů na základě kvality stolice. Zácpou podle ní trpí nejvíce váta typ. Váta je převládající složkou u většiny žen. Tento typ má suchou, tenkou kůži, je spíše hubený, bez energie, méně se potí, má studené nohy, suché lámající nehty, řídké vlasy, nemá sklon k tloustnutí, ale může mít nadváhu z důvodu nízké energie v kombinaci se zvýšeným příjmem potravy. Váta je nervózní, trpí nespavostí, je nerozhodná, mění názory, je bojácná.

Čtěte také: Ověřená detoxikační kůra. Odstraňte z těla do 3 dnů všechny toxické látky

Váta dóša a zácpa

Většina lidí je kombinací tří dóš (kromě váta ještě pitta a kapha dóša). Ajurvéda akcentuje význam vhodné potravy na základě typů. Je proto vhodné navštívit ajurvédského lékaře, který vám sestaví jídelníček vhodný přesně pro vás. Taková návštěva bývá jednorázová, pokud již víte, co jste za typ (resp. v jakém poměru jsou u vás tyto tři dóšy zastoupeny), leccos dalšího si vyhledáte sami.

Váta má sklony k nepravidelnosti, která ji ovšem škodí. Důsledně preferujte teplá jídla, jezte a vše dělejte pravidelně. Jídlo musí být vždy dobře uvařené a připravené s tukem. Vynikající jsou jídla připravená z jednoho hrnce a kombinovaná jídla. Měli byste pít hodně teplých nápojů. Není pro vás vhodné červené maso, sušené ovoce, velmi studené a velmi teplé jídlo. Jídlo by mělo být vždy ochuceno vhodným kořením, které zahřívá – zázvor, česnek, koriandr a kmín. Vyhýbejte se chuti pálivé a hořké, preferujte sladkou, slanou a kyselou.
Výborné pro vás je šťavnaté ovoce, česnek, hroznové víno, ghí, bílé maso, podmáslí, ořechy, zázvor. Také je pro vás vhodná jedna sklenka červeného vína. Nestravujte se ve fast-foodech, hodně spěte, vyhýbejte se hlučnému prostředí.

Jóga

Na zácpu pomáhá také cvičení jógy, která rozhýbe zažívání a zrychlí metabolismus. Stačí se naučit pozdrav slunci. Nic víc nepotřebujete. Jógu byste měli cvičit ráno na lačno. Po probuzení vypijte sklenici vody, cvičte 10 min pozdrav slunci, pak se teprve najezte a zkuste jít na záchod. Nohy si můžete zkusit podložit stoličkou, aby stehna tlačila na břicho. Zkuste si takto ritualizovat každé ráno a uvidíte, že brzy vaše obtíže přejdou. Navíc budete mít celý den dobrou náladu.

5 (100%) 3 hlas[ů]

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Zadejte, prosím, znaky z obrázku do textového pole a pak odešlete komentář.

Prosím opište znaky z obrázku

*